Filmrecensie: Spencer (2021) Geregisseerd door Pablo Larraín

Over sommige mensen zullen vast tot het einde der tijden nog films gemaakt blijven worden. Diana was zo'n persoon. Haar voornaam, of zelfs alleen de eerste twee letters van haar voornaam zijn al genoeg voor mensen om direct te weten over wie je het hebt. Ik dank dat dat veel over haar karakter en impact op de wereld zegt, terwijl achter de schermen haar leven echt niet over rozen ging. Iets wat deze film ook opnieuw laat zien, ditmaal gepaard met een redelijk originele benadering, waardoor de film ook wel degelijk iets nieuws toe weet te voegen.

Drie dagen

In plaats van een biografische film te zijn die zijn hoofdpersoon door de jaren heen volgt en alle belangrijke gebeurtenissen in haar leven volgt, kiest deze film ervoor om zijn hoofdpersoon over de loop van slechts drie dagen te volgen. Drie dagen die niet eens de meeste impact op haar leven hebben gehad of haar hele verhaal vertellen, maar wel drie dagen die je een hoop kunnen vertellen over onder andere haar persoonlijkheid.

Vrijwel alles komt aan bod. Haar wanhoop, haar paranoia, maar ook haar band met haar kinderen en de liefde naar andere mensen toe die haar goed weten te behandelen. Het is natuurlijk lastig om te zeggen of de film beter of slecher geweest zou zijn als het verhaal en dus ook zijn drama en emoties meer uitgesmeerd was over bijvoorbeeld meerdere jaren en meerdere gebeurtenissen in haar leven, maar waar deze benadering in ieder geval wel goed voor zorgt is dat het een erg beklemmende sfeer weet neer te zetten. Een gevoel dat ongetwijfeld ook zeer herkenbaar heeft moeten zijn voor Diana.

Subtiele benadering

Het vertrouwd door deze benadering ook vooral op subtiliteit. In plaats van grote gebeurtenissen te laten zien zijn het meer steeds kleine nuances die je een hoop vertellen over haar persoonlijkheid en huidige gemoedstoestand. Een knappe benadering, die voor het grootste gedeelte ook erg goed weet te werken. Het werkt voornamelijk goed voor de hoofdpersoon, die knap wordt vertolkt door Kristen Stewart. maar soms net even iets minder voor het verhaal.

Niets om je achter te verschuilen

Met zo'n benadering is er niet veel om je achter te kunnen verschuilen. Het werkt alleen goed wanneer zowel het script als de regie ook ijzersterk is. Het lukt in dit geval echter niet altijd om interessant te blijven. Niet dat de film niet diep genoeg gaat qua drama en emoties, waar je houdt vaak wel het gevoel dat er enige achtergrond mist, ook doordat de film voornamelijk alleen op zijn hoofdpersoon concentreert. Niet dat het de hoofdpersoon spaart overigens. Er wordt namelijk werkelijk niemand gespaard in deze film.

De film voelt uiteindelijk ook net even iets te lang. De film is slechts iets minder dan twee uur lang, maar het laatste halfuur van de film weet eigenlijk nauwelijks nog iets toe te voegen. Wellicht is het ook zo dat de benadering ietwat vermoeiend werkt, omdat je als kijker vrijwel constant aan het werk wordt gezet om dingen zelf te interpreteren. Het maakt de film overigens tegelijkertijd wel prima om te kijken voor zowel de mensen die al veel over Diana en haar leven wisten, als de mensen die nog een stuk minder bekend met haar zijn. Het weet op zijn geheel eigen wijze voor een ieder iets te bieden.

Goede benadering, maar geen perfecte film

Een film met een goede unieke benadering, die voor het grootste gedeelte ook prima weet te werken. Het is echter niet zo dat het verhaal ook zo sterk is dat het altijd even goed weet te boeien, of je echt met het gevoel achterlaat dat je het gehele plaatje over Diana haar leven of persoonlijkheid nu voor ogen hebt. Wellicht ook niet geheel de film zijn bedoeling, maar zijn wel kleine dingetjes zoals dit de film ervan weerhouden om een absolute aanrader te worden, al is er ook absoluut geen sterke reden waarom je deze film nooit zou moeten zien.

7/10