Filmrecensie: Pig (2021) Geregisseerd door Michael Sarnoski

Op het eerste oog lijkt dit niet een al te aantrekkelijke film, of op zijn minst één die de wenkbrauwen doet fronsen. Een film waarin Nicolas Cage opzoek gaat naar zjin gestolen truffelvarken? Maar niet geheel verrassend is een film die veel meer te beiden heeft dan dat de beschrijving doet vermoeden!

Cage, koning van de opmerkelijke rollen

Het is eigenlijk een vrij sterke film, die ook opnieuw laat zien dat Nicolas Cage nog altijd een meer dan prima acteur is, ondanks de ongebruikelijk keuzes die hij vaak maakt qua films en rollen. De rol van Rob, die afgezonderd in het bos leeft met zijn tuffelvarken, is ook zeker een rol die in dit rijtje van opvallende rollen valt, maar met als groot verschil dat het ook een rol is die vlees om de botten heeft.

Het is een meer subtiele rol, waar hij veel emoties en gelaagdheid in weet aan te brengen. Een personage die door enkele interessante transities gaat, waardoor het verhaal alleen al meer dan de moeite waard is.

Verrassende richting

Wie een "John Wick"-achtige film verwacht, waarin Cage het hele land doortrekt om de personen die verantwoordelijk zijn voor de verdwijning van zijn favoriete zoogdier ter verantwoording te roepen, zit er enorm naast. De verdwijning van het varken is een meer reden voor het verhaal om zijn hoofdpersonage een aantal demonen uit zijn verleden onder ogen te komen en om hem uit zijn vetrouwde en veilige omgeving te halen. Een reden waarom het verhaal ook te allen tijde blijft verrassen en dan ook richtingen opgaat die je van te voren niet zou verwachen.

De benadering zorgt er ook voor dat "Pig" toch voornamelijk aan blijft voelen als iets unieks, ondanks dat de thema's uit de film zeker niets nieuws zijn.

Sterke regie

De film zit enorm kundig in elkaar qua verhaal, en personages, maar ook zeker visueel gezien. Met "Pig" levert Michael Sarnoski een waar visitiekaartje af, waarmee hij laat zien dat hij niet alleen een verhaal enorm goed kan vertellen waarbij hij de juiste toon weet aan te slaan, maar ook dat hij dingen in een origineel en verrassend jasje weet gieten. Het is interessant om te zien wat zijn volgende project zal gaan worden, nu hij ook zeker meer en meer lof begint te oogsten met deze film.

Aanbevolen zolang je weet wat je kunt verwachten

Wie een film vol actie en een hoog tempo zoekt zou deze film beter over kunnen slaan (iets wat nog altijd veel mensen gek genoeg van deze film lijken te verwachten), maar wie in de stemming is voor zowel iets meeslepends als intrigerends en unieks, waarbij de film door het verhaal, emoties en  personages gedragen wordt, is "Pig" eeen meer dan prima optie om te kijken.

7/10