Filmrecensie: Paranormal Activity: Next of Kin (2021) Geregisseerd door William Eubank

Het is al jaren geleden dat ik de tel ben kwijtgeraakt bij de Paranormal Activity films. Het gaat hier echter om de zesde film uit de reeks, die sterk begon en het genre toch wel enigzins op zijn kop zette met de originele benadering. Van deze benadering is echter niets meer over in "Paranormal Activity: Next of Kin". Het heeft ook werkelijk niets van doen met de eerdere films uit de reeks en ik betwijfel ook ten zeerste of deze film opnieuw leven in de filmreeks zal blazen.

Een andere benadering

Verfrissed of een sterk nieuw begin is deze film zeker niet te noemen. Daar is het toch echt veel te standaard voor. Het is zelfs wel wat verbazzingwekkend hoe de film het sterke concept uit de eerdere films laat varen en voor een meer rechtlijning found footage benadering gaat, in de stijl die "The Blair Witch Project" zo populair heeft gemaakt. Tal van genre films gingen deze film dan ook echter al voor, waarvan verreweg de meesten ondermaats zijn, die ook vrijwel allemaal hetzelfde concept volgen en in dezelfde vallen trappen, zoals ook deze film.

Meer van hetzelfde

Het probleem met found footage films is toch echt wel dat zodra je er één hebt gezien, je eigenlijk alle films wel gezien hebt. Ze volgen allemaal het vaste patroon, waarbij je weet dat je in de eerste 2/3 van de film alleen opbouw gaat krijgen, met hier en daar wat schrikmomenten en dat het laatste 1/3 gedeelte van de film volledig gewijd zal zijn aan de grote revelatie, die echter meestal bestaat uit de onthulling van de geest of het monster, zonder dat het ook verder ergens uitleg over geeft.

Vooral het feit dat je de 2/3 van de film niets anders krijgt dan opbouw is dodelijk vermoeiend, zodra je al een handjevol andere genre films gezien hebt. Het werkt ook vrijwel nooit goed voor de spanning omdat je simpelweg weet dat er nog niets bijzonders zal gaan gebeuren en ook vaak niet goed voor het mysterie en de opbouw van de personages, door de vele beklemmende restricties die aan de benadering van het genre verbonden zijn. Restricties waar deze film ook echt niet omheen komt. Qua spanning en mysterie blijft het dan ook behoorlijk vlak en verre van interessant genoeg. Het is een film waar je dan ook gemakkelijk bij weg kunt lopen, zonder iets te missen.

Ongeloofwaardig

Wat ook een enorm probleem is, is de geloofwaardigheid. Dit soort films vertrouwen toch voornamelijk op een gevoel en sfeer van realisme, maar niet alleen zijn de gebeurtenissen verre van geloofwaardig, ook de manier waarop de personages met de gebeurtenissen omgaan. Er gebeuren constant vreemde dingen in de film, maar in plaats hiervan onder de indruk te zijn en het gevoel te hebben dat er iets niet klopt of vreemd aan de hand is, schudden de personages het constant van zich af, terwijl ze wel achter iedere kraak en piep aanrennen om onderzoek te doen.

Het geheel wordt ook niet bepaald geloofwaardig gemaakt door de acteurs. Het is waar dat het wellicht lastig acteren is in een found footage film, die toch voornamelijk vertrouwd op natuurlijke dialogen en andere zaken waarbij je je in moet houden, zonder dat je enige diepte aan je personage kunt geven, maar wanneer je niet geloofwaardig genoeg kunt acteren dat je bang bent, heb je werkelijk niets in een horror film te zoeken.

Matige genre film

Het weet binnen het genre niet alleen niets nieuws te doen, maar de film is ook nog eens matig opgebouwd, met weinig goede spanning of mystery. Wie lekker wil griezelen, of simpelweg een goede en creatieve film zou willen zien, is dan ook zeker beter af met een andere film.

4/10