Recensie: The Boys (2022) Seizoen 3

Voor wie een beetje wars is van politieke correctheid en de moderne superhelden films en series van studios als Marvel en DC in het algmeen, vormt "The Boys" al jaren een prima alternatief. Een serie die tegen de draad ingaat, hier en daar subtiele- en minder subtiele plaagstootje uitdeelt richting andere films en series in zijn genre, maar bovenal een serie is die zowel enorm goed vermaak als kwaliteit weet te bieden.

Om gelijk maar wel even met de deur in huis te vallen: Nee, het geweldige niveau van de tweede helft van het vorige seizoen weet dit seizoen nooit te bereiken. Sterker nog, van alle drie de seizoenen, is dit seizoen zeker mijn minst favoriete. Wat het echter wel laat zien is dat zelfs een minder seizoen van een geweldige serie nog altijd een absoluut geweldig seizoen om te kijken blijft.

Voor het eerst kan ik ook zeggen dat je echt wel de draad kwijt zal zijn wanneer je geen van de voorgaande twee seizoenen gezien zou hebben. Persoonlijkheden, de onderlinge verhoudingen, bepaalde verhaallijnen. Vrijwel niets wordt opnieuw aan je uitgelegd, waardoor ik af en toe ook wat diep in mijn geheugen moest graven om te kunnen herinneren wie bepaalde personages ook al weer waren en hoe bepaalde verhaallijnen waren ontstaan. Ik zou dan ook van harte aanbevelen om opnieuw ten minste de laatste aflervingen van het vorige seizoen te gaan kijken voordat je aan dit nieuwe seizoen begint, om weer goed volledig op de hoogte te zijn van alles.

Opnieuw neemt dit seizoen ook geen blad voor de mond en het houdt zich absoluut niet in, qua geweld, seks en vulgariteiten. Wanneer je de voorgaande gezien hebt zal je exact weten waar ik het over heb. Ja, de serie doet dit deels puur om te shockeren, maar anderzijds is het ook absoluut een onderdeel van zijn unieke identiteit. Het is een serie waarin vrijwel niemand alleen maar goed of slecht is en zeker ook niemand alleen maar de juiste (morele)  keuzes maakt. De serie gaat meer over een enorm grijs gebied, waarin zelfs zijn grootste helden nog als enorm verwerpelijk kunnen worden gezien en zijn grootste slechteriken het lukt om je continu te blijven verrassen met hoe kwaadaardig en nietsontziend ze kunnen zijn.

Het blijft dit echter ook op een manier doen waardoor het enorm vermakelijk is om naar te kijken. Alles is met een dikke knipoog gedaan en "The Boys" is dan ook nooit een serie geweest om enorm serieus te nemen of om als realistisch te zien. Daar is het gelukkig ook veel te zelfbewust voor. Het doet- en laat dingen liever heel overdreven zien dan dat het je zal proberen mee te voeren met zijn verhaal en alle bijbehorende emoties.

Wat het verhaal zelf betreft heeft dit seizoen ook wel een beetje een aanloop nodig. Niet dat het ooit saai is, maa het heeft toch wel wat moeite om echt lekker op gang te komne. Dit gebeurt eigenlijk ook pas echt na de introductie van Soldier Boy gespeeld door Jensen Ackles, die zowel qua krachten als persoonlijkheid en meer dan prima aanvulling voor de serie blijkt en dit seizoen tegelijk de juiste gewichtheid weet mee te geven, zowel als nieuw gevaar als in het algemeen voor het verhaal

Het is een seizoen waarin bepaalde verhaallijnen van personages wat verder worden uitgedikt, zonder overigens tot al te veel definitieve conclusies te komen. Het is overduidelijk dat het een seizoen is die ook opbouwt naar een nieuw volgend seizoen en eventueel daaropvolgende seizoenen.

Eén van de dingen die dit seizoen ook uitermate effectief weet te doen, is evenredig concentreren op veel van zijn personages. Was er in de eerste seizoenen misschien een nog meer duidelijk onderscheid tussen zijn hoofdpersonages en de personages in bijrollen, in dit seizoen voelt vrijwel iedereen meer als een hoofdpersoon aan, aangezien er niet duidelijk wordt gekozen voor één of twee personen vanuit wiens perspectief het grootste gedeelte van het verhaal verteld wordt. Dit werkt enorm prettig voor een serie met veel verschillende afleveringen in een seizoen, aangezien het voor veel variatie zorgt en het de serie uiteindelijk ook meer ruimte geeft om dingen met zijn personages te kunnen doen. Ja, het houdt wellicht ook in dat sommige van je favoriete personages wat naar de achtergrond gedrukt zullen gaan worden, maar daar staat tegenover dat dingen wel enorm vloeiend blijven verlopen, zonder te lang stil te staan bij één personage of één bepaalde verhaallijn.

Er is continu veel gaande in dit seizoen, met veel van zijn verschillende personages, maar het voelt nooit alsof je het overzicht zou dreigen kwijt te raken. In hoofdlijnen blijft altijd duidelijk wat er gaande is en wat het grote doel is van al zijn verschillende personages. Dit helpt ook om goed op te bouwen richting zijn seizoenseinde, waarin uiteraard alles samenkomt.

Het is dan ook absoluut waar dat dit seizoen beter en beter om te kijken wordt, naarmate zijn laatste aflevering nadert. Interessanter, spectaculairder, maar vaak ook zeker krankzinniger, in de creatieve en meest vermakelijk zin van het woord.

Het blijft ook absoluut waar dat wat superhelden actie betreft weinig zoveel indruk weet te maken als enkele afleveringen van de "The Boys".Ook dit seizoen heeft een aantal afleveringen te bieden die enorm goed in elkaar zitten wat zijn actie betreft. Het maakt het aan het ene kant jammer dat het dit niet vaker doet, maar aan de andere kant is het ook goed hoe gedoseerd het dit weet te doen. Het houdt het fris en verrassend, door het vaak alleen op momenten te doen om je er even opnieuw aan te herinneren hoe enorm krachtig enkele van zijn superhelden zijn en ze meer kunnen dan alleen dreigend praten en manipuleren.

Ook dit seizoen weet enorm goed en leuk om te gaan met zijn verschillende superhelden en alle clichés die het genre vaak met zich meebrengt. Het maakt dingen belachelijk em legt soms de vinger op de zere plek, zonder daadwerkelijk ook een paradie te worden. "The Boys" is voornamelijk echt geheel zijn eigen ding, met zijn geheel eigen regels en stijl, die makkelijk is om van te gaan houden.

Qua verhaal niet eens het best geschreven of meest verrassende seizoen en misschien af en toe hier en daar wat overvol, maar ook dit seizoen laat zijn dat "The Boys" nog altijd een meer dan heerlijke- en kwalitatief enorm indrukwekkende serie is, die vermaak weet te bieden als geen ander.

8/10