Filmrecensie: Nobody Has to Know (2021) Geregisseerd door Michelle Fairley, Bouli Lanners & Tim Mielants

Probeer maar eens met iets echt origineels te komen wanneer je een film maakt. Het is echt niet zo makkelijk, om in deze moderne tijd vol boeken, tv series en films nog met een origineel verhaal op de proppen te komen, maar dit is iets wat "Nobody Has to Know" wel degelijk vrij aardig is gelukt.

Weet op de juiste manier te prikkelen

Het is geen film die de wereld zal veranderen en volop prijzen zal gaan maken, maar dit is natuurlijk ook iets wat voor vrij weinig film is weggelegd. Als een film weet het gelukkig wel altijd juist te prikkelen en een juiste toon te vinden. Het is een prachtig geschoten film, vol intrigerende personages en gebeurtenissen die uiteindelijk interessant geneog zijn om deze film een heel aardige te maken.

Prettige sfeer

In zijn opzet is de vrij simpel en vaak kabbelt het ook maar wat voort, maar wanneer dingen zich eenmaal ontwikkelen begin je in te zien dat het qua thema's prima weet te werken.

Het is een drama, ook vol vrij zware onderwerpen en gebeurtenissen, maar uiteindelijk wel één die niet te zwaar weet te werken. In veel opzichten is het zelfs meer een feel-good film dan één die je uiteindelijk depressief achter zal gaan laten. Thema's van hoop en liefde voeren dan ook uiteindelijk de boventoon, wat "Nobody Has to Know" een warme film maakt, ondanks de winderige en koude omgeving waar het zich in afspeelt.

Niet altijd goed met elkaar verbonden

Het is ook een film die sterk op zijn twee hoofdpersonen leunt. Deze worden gelukkig meer dan prima gespeeld door Michelle Fairley en Bouli Lanners. Hierbij moet echter wel worden gezegd dan niet alle motivaties even goed worden behandeld door de film.

Ja, het laat veel open en in zekere zin is dat ook erg fijn, maar het verhaal en ook met name zijn personages hadden af en toe wel wat meer houvast kunnen gebruiken. Niet alles voelt goed verbonden met elkaar, of wordt niet heel sterk samengebracht. Wat los zand zo af en toe, waardoor je af en toe ook wat van je interesse zal gaan verliezen tijdens het kijken van de film.

Houdt voor het grootste gedeelte je aandacht vast

Voor het grootste gedeelte hoef je echter niet bang te zijn dat het deze film niet lukt om je aandacht vast te houden. Daar zorgt zijn acteerwerk en ook zeer zeker de omgeving waar het zin in afspeelt wel voor.

Het is allemaal zeer goed en subtiel in beeld gebracht, waarbij met ogenschijnlijk gemak vanaf het eerste moment een sfeer wordt neergezet die je direct laat zien en voelen wat je van de rest van de film kunt gaan verwachten. Het is een film die nooit groots wordt qua ontwikkelingen. Ik bedoel, er zit geen groot mysterie of een thriller element in het verhaal bijvoorbeeld en in zekere zin zorgt dit er ook voor dat het geen heel verrassende film om te kijken is, maar in al zijn simpelheid valt de film juist extra goed te genieten. Een prettige film om te kijken, met prima sterke thema's die verder ook niet groter gemaakt hadden hoeven te worden.

Prima uitgevoerd

Werkelijk een prima uitgevoerde genrefilm, met ook nog eens een vrij origineel concept. De prettige sfeer zorgt er tevens voor dat dit een prima tussendoortje- of leuke film voor op de late avond is.

7/10