Recensie: Hawkeye - Aflevering 4: Partners, Am I Right?

Al mijn kritiek over de eerste drie afleveringen van de serie "Hawkeye" blijft uiteraard staan, maar daarnaast ben ik wel blij om te kunnen vermelden dat in deze vierde afleveringen dingen eindelijk echt vorm beginnen te krijgen en de serie lekker op stoom lijkt te komen. Wat laat wellicht, met hierna nog twee afleveringen voor de boeg, maar het houdt in ieder geval in dat het er gelukkig sterk op begint te lijken dat we ons op kunnen maken voor een fijne en goede afsluiting.

Meest frustrerende blijft echter nog altijd dat ik er geen enkele reden voor zie waarom dit verhaal niet in een film van twee uur verteld had kunnen gaan worden. Dit is voornamelijk frustrerend omdat deze aflevering nogmaals duidelijk maakt dat wanneer dit een film zou zijn geweest, het zelfs zeer waaschijnlijk één van de betere- en vooral ook leukere Marvel films geweest zou zijn. In plaats daarvan worden dingen onnodig uitgerekt in het verhaal, voornamelijk het mysterie, waardoor er niet veel over blijft wat het verhaal betreft. Los van het vermaak voelde de serie daardoor toch niet geheel bevredigend, al was het gelukkig ook nooit slecht om te kijken.

Wat deze aflevering beter maakt dan alle anderen tot nu toe is omdat het een duidelijke koers heeft. Het is duidelijk welke partijen tegen elkaar vechten en waarom en achter welk voorwerp de verschillende partijen aanzitten. Er is een sterk en helder doel waar je je achter kunt scharen als kijker, waardoor de spanning en actie deze keer ook veel beter werken. ondanks dat de aflevering verder eigenlijk niet veel meer doet dan de eerdere afleveringen tot nu toe.

Het vermaak blijft ook zeer zeker aanwezig. Het is ook zeker leuk om te doen hoe de serie langzaam steeds meer in de kerststemming aan het komen is, terwijl we in werkelijkheid ook steeds meer riching de kerstdagen gaan. Het zal dan ook geen grote verrassing zijn wanneer de serie hier meer en meer mee zal gaan doen, gedurende de komende twee aflveringen.

Wel blijft de serie nog om een boel dingen heen dansen. Ik probeer het schrijven spoilers te vermijden in deze recensies, maar laten we zeggen dat het wat onnodig voelt dat ze een bepaald persoon nog altijd niet hebben laten zien, terwijl in de derde aflevering al duidelijk was dat deze persoon niet alleen zomaar een rol, maar naar alle waarschijnlijkheid een zeer essentiële in het verhaal zal gaan spelen.

Ook begint langzaam duidlijk te worden dat de serie eerder een aantal valse hints heeft gedropt. Wderom geen spoilers verder, maar als Tony Dalton daadwerkelijk een slecherik blijkt te zijn laat ik Pizza de hond de rest van de maand uit.

Dingen beginnen zeker lekker los en op stoom te komen, al zou ik wel adviseren om te wachten tot de gehele serie beschikbaar is om te kijken, zodat je deze kunt gaan bingen. Het zal leuker zijn om op die manier het verhaal zich te zien ontvouwen, aangzien de afleveringen niet echt los van elkaar bekeken zouden kunnen worden en op zichzelf te weinig te bieden hebben. Ik weet dan ook zeker dat zodra de serie eenmaal is afgerond mijn uiteindelijk mening over de serie, wanneer ik hier volledig op terug kan kijken, stukken positiever zal zijn. Al is de serie ook gelukkig nooit slecht of vervelend geworden tot nu toe. Integendeel zelfs!

8/10