Recensie: What If...? - Aflevering 8: What If... Ultron Won?

De "What If...?" serie van Marvel heeft uiteraard al een aantal interessante verhalen naar voren gebracht, waarbij de verhalen wat er gebeurt zou zijn als een slechterik gewonnen zou hebben, of een bepaalde held gestorven zou zijn, vaak toch wel de meest interessante opleveren. Deze laatste aflevering valt ook zeker in deze categorie.

Qua verhaal is het al met al niet eens de meest sterke of creatieve aflevering, maar desondanks weet het wel het meest filmische verhaal te hebben. Van alle afleveringen tot nu toe, zie ik dit als de aflevering die het het beste zou doen als speelfilm van minimaal 2 uur lang. Het is erg knap hoeveel deze aflevering al in zijn korte speeltijd van rond de 30 minuten weet te doen. Veel actie, veel spektakel, veel personages die gedurende de aflevering hun opwachting maken en ook een aantal goede emoties en sterk opgebouwde spannende scènes.

Het doet me ook allemaal voor het eerst écht denken dat de gebeurtenissen in deze serie toch wel eens een rol van betekenis kunnen gaan spelen in de komende Marvel films, waarin de Multiverse sowieso al een grote rol gaat spelen. Het idee van meerdere universums, met slechts kleine verschillen hierin en hoe een bepaalde evement iets kan beinvloeden is ook al voorzichtig verder ontdekt in de "Loki" serie en levert tal van mogelijkheden op waarbij je niet alleen bepaalde personages terug kunt laten keren, maar ze bijvoorbeeld ook door andere acteurs kan laten spelen. Het zal mij ook niets verbazen wanneer The Watcher, met de stem van Jeffrey Wright, een belangrijke rol zal gaan spelen in de volgende fase van Marvel films.

Terug naar de aflevering zelf, die niet alleen top vermaak biedt en opnieuw de slechterik Ultron de kans geeft om zijn kwade plannen uit te voeren, het is ook een aflevering die er schitterend uitziet. Een aantal scènes zijn zeer memorabel te noemen, wat in de eerste plaats komt door de animaties.

Het is jammer dat niet alle oorspronkelijke acteurs zijn teruggekeerd om hun stem ook aan de geanimeerde versies vsn hun personages te ontlenen, maar de 'vervangers' doen in deze aflevering meer dan prima hun werk. Gelukkig zijn er ook nog altijd de stemmen van acteurs als Jeremy Renner en Toby Jones om je het 'ware Marvel-gevoel' te geven.

Eén van de meeste sterke en vermakelijke aflevringen tot nu toe, die opnieuw het juiste gevoel weet uit te stralen en je hoopvol maakt voor de toekomst van Marvel!

8/10