Filmrecensie: Malignant (2021) Geregisseerd door James Wan

Met "Saw", "The Conjuring" en "Insidious" achter zijn naam is James Wan met recht een grote meneer te noemen, wanneer het op hedendaagse horror aankomt. Hij lijkt er vaak in te slagen bekende oude horror elemement in een nieuw en origineel jasje te steken. Met "Malignant" voegt hij opnieuw een horor film aan zijn CV toe die bekend aandoet, maar tegelijkertijd continue weet te verrassen met vetfrissende ideeën en uitvoering.

Een absoluut genot voor de horror liefhebber

De film zal met name de grootste horror liefhebbers aanspreken. Het is namelijk een film die de juiste horror toon aan weet te slaan en lijkt te begrijpen wat de elementen zijn die horror films effectief en tot een succes maken. Het doet dit door verschillende horror elementen te combineren. Het is niet volledig een slasher, niet volledig een geest verhaal en niet volledig een meer psychologische thriller. In plaats daarvan weet het elementen uit al deze subgenres te plukken en samen te voegen tot een grotendeels succesvol geheel.

Het is gelukkig een film die begrijpt dat de opbouw het belangrijkste is aan een horror film. Zonder opbouw zal je je nooit goed verbonden voelen met het verhaal en de personages en zullen de schrikmomenten een stuk minder effectief bij je binnen gaan komen.

Wat de meeste horror liefhebbers verder aan zal gaan spreken is dat de film subtiel weet te verwijzen naar cult genre klassiekers uit de jaren '80 en '90, zonder het er dus ooit te dik bovenop te leggen. Hierdoor werkt de film origneel genoeg op zichzelf en zullen de mensen die de films uit de jaren '80 en '90 minder goed of zelfs geheel niet kennen, zich niet voelen alsof ze iets missen of buitengesloten van iets worden.

Weet de minder sterker elementen aan het verhaal goed te verbloemen

Het is echter niet zo dat de film absoluut perfect is. Ik zou het zeker ook niet de sterkste film van Wan willen noemen. Wat de film hiervan weerhoudt is het verhaal. Het begint sterk met zijn mysterie, maar zodra dingen onthuld worden verliest de film al snel veel van zijn geloofwaardigheid en worden dingen ook al snel minder leuk en interessant om te volgen.

Gelukkig weet de film je volledig terug te winnen naarmate het einde nadert. Het is ook het laatste half uur van de film wat deze tot een absoluut genot maakt. De remmen gaan er volledig af, wat niet ten koste gaat van het verhaal, maar wat wel een enorme lading aan vermaak aan de film toevoegt, die je niet vaak in horror films tegen zult komen.

Heerlijke combinatie van horror en vermaak

Het tempo is niet altijd even lekker (soms gaat de film iets te snel) en zo hier en daar laat de film wat steken vallen met het verhaal en het is ook absoluut niet zonder zijn clichés, maar wat de film wel goed doet, doet het ook echt uitermate goed. Ik kan ook niet ontkennen dat het lang geleden is dat ik zoveel plezier heb gehad van een horror film, als met deze het geval was!

7/10