Filmrecensie: The Sea Beast (2022) Geregisseerd door Chris Williams

Met slechts een aantal wijzigingen aan het verhaal had dit net zo goed een Pirates of the Caribbean film kunnen zijn. Ik probeer hier maar mee te zeggen hoe vermakelijk het is. Het heeft een prettige, vergelijkbare stijl, met ook meer dan genoeg humor. Allemaal elementen die er uiteindelijk ook voor weten te zorgen dat zelfs de film zijn minder geslaagde elementen er  weinig toe doen.

Fijne avonturenfilm

Voor het grootste gedeelte lukt het de film meer dan aardig om een hele goede en fijne avonturenfilm te zijn. Het heeft de juiste hoeveelheid actie en bijbehorende spanning en spektakel, met daarbij ook nog eens het juiste soort verhaal.

Een verhaal die je mee op avontuur neemt, in gevechten tegen mytische beesten, zowel gezien door de ogen van een 'held' als een jong meisje, met de stemmen van Karl Urban en Zaris-Angel Hator. Het maakt dat de film ook nog eens prima om te kijken is voor zowel volwassenen als kinderen. Het is knap gedaan hoe de film zijn twee hoofdpersonen samen laat werken, maar ook alsnog hun eigen ruimte geeft, waardoor de film ook absoluut nooit te kinderachtig wordt voor volwassenen, maar ook zeker nooit te serieus en daarom saai, voor jonge kinderen.

Meer dan veilig voor de jonge kijker

Het blijft hierbij wel voornamelijk een film die zich op de jonge kijker richt. Dit blijkt met name wel uit het feit dat dingen heel bewust nooit te eng of realistisch worden gemaakt.

Alle gigantische beesten zien er enorm indrukwekkend en knap gemaakt uit in de film, maar wat ze ook allemaal gemeen hebben met elkaar is dat ze allemaal iets knuffelbaars houden. Vaak enorm felgekleurd, met een gladde huid, in plaats van ruwe schubben en scherpe tanden, terwijl ze zeker nog wel altijd behoorlijk wat ravage aanrichten. Toch werkt dit ook wel echt goed en prettig voor de film, die duidelijk één is die op vermaak is gericht en verder niet heel serieus genomen hoeft te worden wat het verhaal of zijn realisme betreft.

Blijft wat voorspelbaar en simplistisch

Het is een film die het verder echt niet heel erg van zijn verhaal hoeft te hebben. Zo is het verhaal zelfs wat voorspelbaar, al weet het knap nog altijd voor voldoende variatie te zorgen, ook door de aanwezigheid van een aantal goede en leuke personages.

Wel is het een film waarbij de eerste helft beduidend beter werkt dan zijn tweede. Daar waar de eerste helft het voornamelijk alleen van actie, zijn lekkere tempo en een goed gevoel voor avontuur moet hebben, remt de film in de tweede helft wat af, waarbij het wellicht ook wel wat te veel op alleen zijn twee hoofdpersonen vertrouwd.

Niet dat de film verschrikkelijk om te kijken is gedurende zijn tweede helft, maar de manier waarop het wat diepgang en meer verhaal probeert te creëren komt nooit heel goed uit de verf, ook omdat de film zelf hier niet genoeg moeite voor lijkt te willen doen. Dingen worden vaak wat onnodig simplistisch gemaakt en gehouden, waardoor er ook nooit sprake is van goede emoties, terwijl hier wel degelijk meer dan genoeg kansen voor lagen.

Knap gemaakt

Qua animaties valt er zeer weinig op de film aan te merken. Het ziet er enorm knap gemaakt uit, met een prettige stijl om naar te kijken. De personages zien er leuk en gemakkelijk herkenbaar uit, waarbij iedereen ook echt onderdeel van dezelfde wereld lijkt uit te maken, maar ook zaken als de achtergronden- en met name de actie, zien er enorm gedetailleerd en indrukwekkend uit.

Het is fijn om te zien hoe enorm ver we inmiddels zijn gekomen met het maken van dit soort computer geanimeerde films, waarbij je je niet meer hoeft te storen aan houterige bewegingen, emotieloze expressies en afgeraffelde animaties en achtergronden en andere restricties. De mogelijkheden zijn vaak letterlijk eindeloos met dit soort moderne films, die nooit geheel de traditionele film zullen gaan vervangne, maar inmiddels wel een meer dan prettige en welkome aanvulling zijn, zowel qua vermaak als kwaliteit.

Het vermaak zegeviert boven zijn zwakheden

Een film waarbij de zwakheden uiteindelijk maar weinig deren. Het is een enorm vermakelijke film, met goede actie en leuke personages en humor, gebracht in een lekker tempo met geweldig uitziende animaties!

8/10