Filmrecensie: F9 (2021) Geregisseerd door Justin Lin

De The Fast and the Furious films hebben wel een vrij interessante transformatie ondergaan. Daar waar het in het begin nog veelal films over auto's en straatraces waren, zijn de hoofdpersonages inmiddels uitgegroeid tot een rare mix van superhelden en geheim agenten, die meer dan regelmatig erop uit trekken met hun auto's om een missie te klaren, waar bljikbaar niemand anders voor geschikt is. Het heeft natuurlijk wel iets vermakelijks altijd, maar dat staat absoluut niet gelijk aan 'goed'.

Minder realistisch dan ooit

Nee, ik zou niet willen beweren dat de The Fast and the Furious films ooit enorm realistisch zijn geweest qua concept en uitvoering, maar deze film maakt het wel heel bont.

De film is enorm zelfbewust en de hoofdpersonen knipogen vaak nog net niet in de camera om de kijker te laten blijken dat ook zij goed weten dat het allemaal wel erg belachelijk is. Iedere vorm van logica ontbreekt. Niet alleen wordt er gedaan alsof zwaartekracht geen ding is, maar personages blijven aan de dood ontsnappen, op een manier die verre van realistisch en overtuigend oogt. Sterker nog, personages die we wel hebben zien sterven blijven doodleuk continu opnieuw hun opwachting maken in vervolgfilms zoals deze, waardoor de dood van een personage al lang niet meer iets schokkends of verdrietig is. Deze film probeert dan ook niet op enige manier goed dramatisch of meeslepend te zijn qua verhaal en emoties, wat aan de ene kant een goed en positief iets is, maar aan de andere kant het ook wel erg lastig maakt om goed met de film mee te kunnen gaan.

Te zelfbewust

Dat de film enorm zelfbewust is werkt uiteindelijk zelfs wat tegen zichzelf. Het lijkt namelijk te denken dat deze benadering goed is om maar zo gek en belachelijk mogelijk te gaan worden, maar in plaats van vermakelijk werkt dit ook enorm vaak juist vrij vervelend.

Je voelt je als kijker niet goed serieus genomen door de film, doordat het denkt dat het maar alles kan maken. Dingen die de personages overkomen blijven altijd zonder consequenties. Je hoeft niet bang te zijn dat ze ooit gewond zullen raken of hun leven lang achter de tralies zullen belanden. Doordat alles constant maar zonder gevolgen blijft, is het ook vrij lastig om goed gegrepen te kunnen worden door het verhaal en zijn spanning, wat op zijn beurt uiteindelijk ook ten koste gaat van het vermaak.

Rommelpotje

Maar uiteindelijk is het grootste probleem met het verhaal niet eens zozeer dat het belachelijk is en iedere vorm van logica vaak ontbreekt. Het is vervelender dat het ook nog eens een behoorlijk rommelpotje is.

Zelfs tijdens het kijken van de film begreep ik niet echt wat er gaande was. Dit komt niet doordat het verhaal enorm slim geschreven is en sterk in elkaar zit, maar omdat het een enorm slechte opbouw heeft, waarbij het dingen vaak maar laat gebeuren en alles als een excuus voelt om maar weer opnieuw een grote actiescène in de film te kunnen gooien. Het vergeet hierbij echter dus totaal om ook zijn verhaal goed te kunnen vertellen, waardoor het niet alleen moeilijk, maar ook vervelend om te volgen is, hoe goed de actie verder ook is.

En de actie is echt wel heel erg goed gefilmd! Het maakt duidelijk dat Justin Lin wel degelijk een goede regisseur is, die wel eens goed wakker geschud lijkt te moeten worden, om te kunnen beseffen dat een goede en leuke film meer nodig heeft dan alleen maar goede en leuke actie.

Verspilling van goede personages en acteurs

Niet alleen het verhaal is lastig te volgen, maar ook zeker zijn personages. Er zitten zo enorm veel van in deze film, zonder dat het erop lijkt dat dit minder zal gaan worden in de toekomstige films.

Veel personages uit  de voorgaande films maken opnieuw hun opwachting in deze film, vaak puur alleen maar omdat ze 'toevallig' ook in de voorgaande films te zien waren. Zo voegen ze totaal niets bij aan het verhaal en vullen de film met tal van onnodige scènes en verhaallijnen. Want laten we eerlijk zijn, was het bijvoorbeeld ook echt nodig dat Helen Mirren, Charlize Theron en Sung Kang zijn personage opnieuw hun opwachting zouden maken in deze film? In plaats van deze personages- en belangrijker: goede acteurs, goed te gebruiken lijkt de film eigenlijk geen idee te hebben wat met ze te doen, wat een absolute verspilling is.

Zelfs wat vervelend

De actie ziet er vaak spectaculair en verder ook schitterend uit, maar het rommelige verhaal en de zelfbewuste benadering van de film maakt het veelal een verre van effectieve- en zelfs wat vervelende film om te kijken af en toe.

5/10