Recensie: Ms. Marvel (2022)

Van een serie die zich meer op jongeren richt- en dan met name ook jonge meiden, had ik niet per se verwacht dat het voor mij een hele goede of aansprekende zou zijn. Deze 'zorgen' waren echter nergens voor nodig. Zo blijk "Ms. Marvel" namelijk niet alleen één van de meest leuke, maar misschien ook wel de beste Marvel superhelden serie van de laatste jaren te zijn.

Ja, "Ms. Marvel" is een oprecht goede serie, die een hoop dingen erg knap weet te doen. Ten eerste slaagt het er erg goed in om redelijk uniek te zijn. En dit weet het in meerdere opzichten te doen. De personages, het verhaal en zelfs de superkrachten zelfs: het voelt allemaal vrij verfrissend, in een tijd waarin alle superhelden films en series min of meer continue hetzelfde lijken te doen.

Grootste kracht van de serie is wat mij betreft hoe menselijk het weet te zijn. De personages voelen behoorlijk 'echt' aan. Het is een serie over echte mensen, echte families en echte emoties. Het voelt allemaal stukken minder geforceerd aan dan vaak het geval is bij films en series uit hetzelfde genre. Het is erg natuurlijk hoe de personages met elkaar omgaan, waarbij zeker ook genoeg drama aanwezig is, maar dan wel van een dusdanig niveau dat het nooit aan geloofwaardigheid inboet.

Ik kan mij prima indenken dat veel meiden zich zullen kunnen identifveren met de hoofdpersoon, die ook op geen enkele manier 'perfect' is. Ze doet gewoon dingen die vrijwel iedere tienermeid van haar leeftijd zou doen, zoals niet altijd even goed luisteren naar haar ouders, bezig zijn met jongens en uitkijken naar de toekomst. Dat ze uiteindelijk ook superkrachten krijgt veranderd eigenlijk niets aan haar persoonlijkheid, wat er ook zeker voor zorgt dat de serie een bepaalde geloofwaardigheid weet vast te houden en er tevens voor zorgt dat de hoofdpersoon Kamala Kahn enorm prettig om te volgen blijft.

Het is ook werkelijk een schot in de roos geweest om Iman Vellani te casten als de hoofdpersoon Kamala Khan. Ze heeft iets naïefs maar tegelijk ook iets sterks en zelfverzekerds in haar spel, waardoor het personage zowel realistisch weet te werken als één waar veel meiden zich ook mee zullen kunnen identificeren of als iemand zoals ze zouden willen zijn. Een inspiratiebron, die als persoonlijkheid niet enorm vergezocht is en ook zeer benaderbaar lijkt. Een superheld zoals we die eigenlijk nog niet kenden en dan ook een zeer welkome toevoeging is.

Wat ook absoluut goed en verfrissend voor het genre weet te werken is het feit dat Kamala Kahn een moslim achtergrond heeft. De cultuur en personages zijn allemaal dingen die we nog niet goed uit superhelden films of series kennen en het is uiteindelijk iets wat ook enorm knap in de serie is verweven. Het is onderdeel van haar identiteit en bovendien op een zeer natuurlijke en realistische manier gedaan, waardoor zelfs wanneer je niet bekend zou zijn met de religie of cultuur je je er al snel helemaal 'thuis' in zou voelen.

De serie is dan ook zeker op zijn best wanneer het al zijn personages en onderlinge verhoudingen weet op te bouwen. Het is op momenten zoals deze dat de serie enorm warm en realistisch aandoet, juist ook doordat de problemen en al het drama vaak herkenbaar lijken. Het is echter wanneer de serie meer om zijn superhelden clichés begint te draaien dat het hier wat mee begint te worstelen en de serie ook wat haarscheurtjes begint te vertonen.

Ja, zo is het uiteindelijk toch ook wel een probleem dat er voor het grootste gedeelte niet echt een gevaar aanwezig is. Geen goede slechteriken of andere superhelden die het leven van de hoofdpersoon echt zuur beginnen te maken. De serie is wat dat betreft wat mak en ook zeker niet de meest spectaculaire, wat extra zonde is wanneer je ziet dat de serie wel degelijk goed met actie weet om te gaan op de spaarzame (ja, deze momenten zijn echt vrij spaarzaam) momenten dat er actie plaatsvind.

Het zorgt er ook wel voor dat de serie zich wat voort begint te slepen na de eerste 3 afleveringen. Het is dan ook echt geluk, of simpelweg een goede keuze geweest, dat dit seizoen slechts 6 afleveringen telt. Dingen blijven daar redelijk rechtlijnig door in het verhaal en er wordt geen ruimte geboden voor al te veel afleiding. Het zorgt er in het algemeen ook voor dat het tempo vrij hoog en prettig blijft, ondanks dat het verhaal zich na verloop van tijd dus wel wat voort begint te slepen,

Uiteindelijk denk ik ook dat de serie met gemak zijn 2 afleveringen had kunnen skippen die zich volledig in Pakistan afspelen. Het voelt als iets wat gemakkelijk afgedaan had kunnen worden in een simpele flashback en qua stijl valt het toch ook wat uit de toon. Alsof het zich in een totaal andere serie afspeelt, ook gemaakt door een totaal andere crew dan de crew die de afleveringen in Amerika had gemaakt. Ik begrijp dat het belangrijk is voor Kamala haar achtergrond en historie, maar het was niet bijster sterk of interessant gedaan allemaal.

Het zorgt er ook voor dat de laatste afleveringen ook niet enorm sterk uit de bus komen, maar wat oorsprong series/films betreft blijft "Ms. Marvel" toch echt wel één van de meest prettige en verfrissende om te kijken.

Dit komt ook zeker doordat het de serie goed lukt om een fijne eigenzinnige stijl te creëren, vol humor en vermaak. Enorm kleurrijk ook, waardoor de serie vaak meer aandoet als een Bollywood productie, wat uiteraard ook zeer bewust was gedaan. Dit werkt zeer goed, zelfs wanneer je totaal niet bekend bent met- of geen fan zou zijn van Bollywood. Het maakt het enorm vermakelijk en zorgt er ook voor dat zijn meer menselijke thema's enorm warm uit de verf weten te komen.

Dat is dan ook hoe "Ms. Marvel" als serie het beste omschreven zou kunnen worden: vermakelijk en warm, waarbij lang niet alle superhelden elementen ook even goed uit de verf komen, maar waar het gelukkig in plaats daarvan weer genoeg andere dingen te bieden heeft. Het is echt wel een lekkere verfrissende serie binnen het genre, die een unieke nieuwe superheld goed weet neer te zetten. Kom dan ook maar op met meer seizoenen en andere series en films waarin Kamala Kahn haar opwachting zal gaan maken!

7/10