Recensie: Cobra Kai (2022) Seizoen 5

Voorafgaand aan dit vijfde seizoen van "Cobra Kai" had ik niet gedacht dat ik het niveau van de serie ooit omlaag zou zien gaan. Het was een geweldig consistente serie, die ieder seizoen weer opnieuw verwachtingen wist te overtreffen, maar met dit nieuwste seizoen begint het toch wel wat eerste haarscheurtjes te vertonen.

Geen zorgen, ook met dit vijfde seizoen blijft "Cobra Kai" een heerlijke en goede serie om te kijken. Het blijft vrij verbluffend hoe zo'n enorm simplistisch opgezette serie toch zo goed weet te werken. Het is niet eens overdreven goed gemaakt en het schrijfwerk en drama doet vaak wel erg aan een soap-serie denken, maar wat het enorm goed onder de knie heeft is dat het weet hoe het vermaak moet bieden en op nostalgie in moet spelen.

Net als voorgaande seizoenen weten ook in dit seizoen een groot aantal personages uit de voorgaande Karate Kid films hun opwachten te maken. Al is het toch ook wel duidelijk dat ze inmiddels aardig door de personages heen zijn. Zo'n beetje iedereen die een beetje van belang was in de films heeft inmiddels wel hun opwachting gemaakt in de serie en wat dat betreft heeft dit seizoen ook weinig verrassends te bieden. Toch blijft het leuk en heerlijk om veel van de personages uit de films opnieuw in deze serie te zien, gespeeld door de originele acteurs. Vooral wanneer ze 'geforceerd' zijn om ongebruikelijke allianties te smeden en het blifjt toch ook iets magisch houden wanneer je deze oude personages (opnieuw) tegen elkaar ziet vechten.

Toch is het allemaal net even iets minder meeslepend en spectaculair om te kijken dan de voorgaande seizoenen. Het verhaal weet minder sterk te werken, doordat het voor weinig interessante ontwikkelingen kiest. Ergens is het wel goed dat dingen zich überhaupt weten te ontwikkelen, aangezien het verhaal in de voorgaande seizoenen vaak wel wat rondjes bleef draaien en personages ook niet veel verder leken te komen in hun ontwikkeling. Probleem is dus echter dat er voor weinig interessante verhaallijnen wordt gekozen, waarbij de eerste afleveringen zelfs onnodig veel tijd verspillen met een subplot over de zoektoch van Miguel naar zijn vader, wat later in het seizoen verder ook geen enkele rol meer speelt.

Het is ook gewoon allemaal net even iets minder leuk om te kijken wanneer het verhaal zich niet in de San Fernando Valley omgeving afspeelt, of op andere locaties die we eerder in de films hadden gezien.

Een groter probleem is echter dat de cast opnieuw ouder is geworden. En nee, ik doel hier niet mee op de volwassen acteurs, maar op de tieners (ook al zijn de acteurs die ze spelen uiteraard veelal al een aardig tijdje volwassen), wiens personages allemaal richting de volwassen leeftijd beginnen te kruipen. Dit houdt ook in dat er dit seizoen minder onderscheid in de serie aanwezig is tussen de verhaallijnen en problemen van de tieners en die van de volwassenen. Ook de tiener problemen beginnen meer en meer op volwassen problemen te lijken, wat in dit geval ook inhoudt dat dit seizoen er simpelweg voor kiest om maar meer op zijn volwassen personages te concentreren. Niet per se vervelend, maar dit is niet waar de kracht van de voorgaande seizoenen lag. Je kunt je bovendien afvragen of het er hiermee in slaagt om een jonge generatie aan te blijven spreken.

De serie probeert dit wel op te lossen door jonge personages te blijven introduceren, maar het blijft afwachten hoe dit zich verder zal gaan ontwikkelen en of er überhaupt ruimte voor blijft te zijn. Om dit echt goed te kunnen ontwikkelen zullen er toch echt een aantal personages uit de series geschreven moeten gaan worden, wat ik echt niet snel zie gebeuren.

Dat brengt me bij een ander probleem: het seizoen is toch wat overvol met personages. Hoeveel 'slechteriken' en 'helden' heeft één serie nodig? Uiteraard worden allianties opnieuw regelmatig gewisseld, maar dit is niet iets wat de serie er geloofwaardiger of overzichtelijker op maakt.

Gelukkig blijft de serie ook aardig zelfbewust. Hoe belachelijker het wordt, hoe vermakelijker het eigenlijk vaak ook is om te kijken. Dit blijft toch wel een kracht van "Cobra Kai", die verder ook enorm respectvol blijft richting zijn bronmateriaal. De juiste dosis van jaren '80 nostalgie is opnieuw aanwezig, waarbij ook nog altijd regelmatg wordt gerefereerd aan de gebeurtenissen uit de voorgaande films, die ook makkelijk te volgens zijn voor de mensen die net even iets minder bekend zijn met deze films.

Het is verder ook helemaal niet nodig om al te negatief over dit seizoen te doen. Het blijft enorm vermakelijk en ook gewoon simpelweg goed om te kijken. Wel wordt steeds meer en meer duidelijk dat de serie wat dingen zal moeten veranderen wil het nog een lange toekomst hebben. Het blijft enorm knap hoe ze dingen al 5 seizoen gaande weten te houden, terwijl de serie qua opzet natuurlijk enorm simpel blijft. Begint de rek er in dit vijfde seizoen dan ook wat uit te raken? Nog niet helemaal, al is wel duidelijk dat het hier niet meer ver van verwijderd is. Persoonlijk zie ik het dan ook niet gebeuren dat de serie uiteindelijk meer dan 7 seizoenen zal gaan hebben, wat verder ook echt niet iets slechts hoeft te zijn natuurlijk.

Ja, ook na dit seizoen heb ik nog altijd zin om een nieuw seizoen te gaan zien. Toch kijk ik hier iets minder enthousiast naar uit dan bij de voorgaande seizoenen nog het geval was.

7/10