Filmrecensie: Nope (2022) Geregisseerd door Jordan Peele

Niet alleen krijgt deze film oneindig veel originaliteitspunten, het verdient ook tal van punten hoe het ervoor weet te zorgen weet te zorgen dat je niet je ogen van het scherm durft af te houden. "Nope" is een geweldige oringele kijkervaring, die bol staat van de spanning, waar het verder niet eens enorm veel voor hoeft te verrassen.

Weet enorm zijn eigen ding te zijn

Ja, Jordan Peele is absoluut één van de meest interessant werkende regisseurs van het moment. Hij durft risico's te nemen en benaderingen te kiezen die niet eerder genomen zijn. Zo valt ook "Nope" eigenlijk maar lastig in een hokje te plaatsen. Het is niet echt volledig horror, niet echt volledig science-fiction en ook niet volledig komedie. Het is vooral zijn eigen ding, waarbij het zich niet teveel van 'regels' lijkt aan te trekken.

Beste om zelf te beleven

Het is lastig om iets over deze film te zeggen, zonder verder er al te veel over weg te geven. Het is dan voornamelijk ook echt iets wat je simpelweg zelf zou moeten beleven, met het liefst ook zo min mogelijk voorkennis over de film. Het verhaal zal dan net even iets leuker en meer intrigerend om te volgen zijn, wanneer je niet weet welke richting het allemaal uiteindelijk op zal gaan.

Doordat je niet goed weet wat er exact gaande is weet de film vaak ook razend spannend te worden. Het mysterie weet enorm goed voor de film te werken, dankzij zijn zowel subtiele als realistische opbouw.

Zeer effectieve benadering

De film voelt nooit te drang om dingen te forceren of om bijvoorbeeld te imponeren. Het is waar dat dit de film aan de ene kant ook wat simplistisch maakt soms, maar voor mij persoonlijk was het een benadering die meer dan prima voor de film wist te werken.

Het was simpelweg onmogelijk om mijn ogen van het scherm af te wenden. Ik wilde niets van de film missen en het weet je steeds genoeg te geven om je honger te maken naar meer. Stapje voor stapje weet het ook te leveren en ik kan niet echt zeggen dat één of meerdere van de wendingen en onthullingen niet enorm goed zouden weten te werken, in de context van de film.

Wanneer je het allemaal op papier ziet is het niet eens allemaal zo razend spannend, bijzonder of origineel, maar hoe het in de film wordt neergezet is allemaal uitermate effectief en zeer kunding uitgevoerd door regisseur Jordan Peele, waarbij uiteraard ook de rest van zijn crew een lading aan complimenten verdient.

Zeer knap gemaakt

De film ziet er ook geweldig uit, met een heerlijke mysterieuze en ietwat ongemakkelijke sfeer. Het camerawerk van Hoyte Van Hoytema is geweldig, waarbij dingen er niet continue op gericht zijn om dingen maar zo spectaculair mogelijk in beeld te brengen. Het houdt de film ook meer persoonlijk en tot op zekere hoogte abosluut realistisch om te kijken.

Dat de film zo goed persoonlijk weet aan te voelen komt ook zeer zeker door zijn personages, die verre van perfect zijn, maar juist enorm menselijk. Daniel Kaluuya zet een zeer goede hoofdrol neer, maar Keke Palmer weet wellicht nog meer te imponeren. Ze helpen om de film ook nog eens enorm leuk te maken om te kijken, want de film is heus niet alleen maar spanning en nagelbijten. Het is een combinatie van veel verschillende dingen, waarbij het ene nooit echt de overhand weet te krijgen boven het andere. Een perfecte delicate balans.

Zou iedereen moeten beleven

Een geweldig unieke kijkervaring, die heerlijk is qua opbouw van het verhaal en zijn sfeer. Enorm spannend en ook nog eens goed vermakelijk. "Nope" is een unieke kijkervaring die iedereen zou moeten beleven.

8/10