Filmrecensie: Les liaisons dangereuses (2022) Geregisseerd door Rachel Suissa

Nee, ik behoor duidelijk niet tot de juiste doelgroep voor deze film, maar dat neemt niet weg dat het voor mij niet lastig om in te zien is dat ook voor zijn doelgroep deze film geen hele sterke is.

Kinderachtige benadering

Meest slechte aan de film is toch wel dat het duidelijk op jong volwassenen is gericht, met zijn thema's over liefde en seks, maar dat het vaak een enorm kinderachtige stijl en humor heeft. Het is ook niet iets dat enorm bijdraagt aan zijn vermaak, maar wel enorm veel afbreuk doet aan het verhaal en al zijn drama.

Niet dat het verhaal zo enorm veel te bieden heeft verder, maar door zijn kinderachtige benadering weet het in ieder geval ook zeker dat niets effectief weet te zijn, al blijven er ook tal van andere redenen aan te wijzen waarom dat het geval is.

Weet zijn verhaal niet effectief te moderniseren

Wat het ook met het verhaal is, is dat het werkelijk enorm standaard and voorspelbaar verloopt. En dit is niet alleen omdat het een moderne versie is die gebasseerd is op het bekende Choderlos de Laclos boek, maar meer omdat het allemaal iets is wat je in de afgelopen jaren al verscheidene keren voorbij hebt zien komen, in verschillende variaties.

Wat meer storend is, is dat de film werkelijk lijkt te denken dat door dingen te moderniseren, dit genoeg is om het verhaal ook als origineel te laten werken. Het weet echter ook nog eens totaal niet om te gaan met zijn moderne verhaal, waarin social media ergens een grote rol speelt, maar tegelijk ook totaal niet. Het wordt als iets groots en belangrijks opgebouwd, maar in de kern is het verder totaal niet van belang voor het verhaal.

Het wordt verder ook totaal niet geloofwaardig gemaakt waarom deze mensen letterlijk miljoenen volgers op social media zouden hebben, terwijl ze nog op school zitten en verder ook totaal niets doen wat miljoenen volgers aan zou moeten spreken. Het is alsof de schrijvers van de film een stel veertigers zijn die misschien wel op social media zitten, maar verder totaal niet begrijpen waarom de jeugd van tegenwoordig hier zo enorm mee bezig is en wat voor rol het precies speelt in hun leven.

Niet goed opgebouwd

Werkelijk niets wordt ooit goed opgebouwd in de film. Het heeft tal van verschillende verhaallijnen, maar wat hier voornamelijk duidelijk aan is, is dat ze in de film zitten om het wat meer variatie te geven. Het voelt echter enorm geforceerd, afleidend en ook totaal niet van belang voor de film.

Een film als deze vertrouwd uiteraard ook voornaamlijk op zijn liefdesverhaal, maar laat dat nou ook nig iets zijn wat totaal niet uit de verf komt.

Ineffectief liefdesverhaal en boodschappen

Het probleem met het liefdesverhaal is dat het onder totaal verkeerde omstandigheden begint en je dit als kijker ook weet. Het is dan ook enorm lastig om als kijker te juichen voor het liefdesverhaal en zijn twee hoofdpersonen. De één is echter te serieus om ooit echt leuk te gaan vinden en de ander heeft duidelijk verkeerde prioriteiten en weet zich vaak ook nog eens slecht te gedragen tegenover andere mensen. Niet echt het ideale koppel, zullen we maar zeggen en geen idee waarom de film-makers dachten dat de kijker hier ook maar iets romantisch aan zou gaan vinden.

Maar zo zit de hele film ook wel wat vol met verkeerde boodschappen. Je hoeft het allemaal niet zo serieus en letterlijk te nemen wat in deze film gebeurt, maar het is wel wat vreemd dat de film uitdraagt dat leugens en bedrog je ver zouden kunnen brengen in de liefde en het leven. Dit had alsnog allemaal prima kunnen werken, als de film niet zo'n enorm luchtige stijl had gekozen. Er is een goede reden waarom films en series die gebasseerd zijn op 'Dangerous Liaisons' naast komisch, ook alsnog wel een serieuze en zware ondertoon hebben. De drang voo deze film om alles maar zo luchtig mogelijk te houden en uiteindelijk ook een happy end te hebben was blijkbaar zo groot, dat het meer negeerde dat het verhaal daar eigenlijk totaal niet geschikt voor was.

Vrij vervelend om te kijken

Door maar zo plezierig mogelijk te willen zijn bewerkstelligd de film uiteindelijk voornamelijk het tegenovergesteld. Een vrij vervelende film om te kijken, die geen van zijn thema's of personages echt goed weet te laten werken.

4/10