Filmrecensie: Sing 2 (2021) Geregisseerd door Garth Jennings & Christophe Lourdelet

Nee, ik was er überhaupt niet op de hoogte van dat er zoiets bestond als een eerste "Sing" film. Maar als die net zo goed was en leuk was als deze, dan kan ik erg goed begrijpen dat besloten was om er een vervolg op te maken!

Simpelweg leuk

Eigenlijk alles wat je over deze film zou moeten weten is dat het simpelweg leuk is. Het biedt prima vermaak, met leuke personages, veel goede muzikale momenten en een zeer prettige algehele sfeer. Het is daarnaast gelukkig ook absoluut niet nodig om eerst de eerste film te zien, aangezien het verhaal prima te volgen is en de personages en alle onderlinge verhouding ook makkelijk te begrijpen zijn, ook al weet je in eerste instantie dus nog maar weinig van ze af.

Veel variatie

Het is een film die oprecht een heel groot aantal dingen goed doet. Wat mij vooral aan de film beviel is dat het een vrij groot aantal verschillende verhaallijnen met zijn verschillende personages weet te volgen, zonder dat het ooit rommelig wordt. Ieder verhaallijn heeft zo zijn waarde voor het groter verhaal, wat ook gelijk alle personages een doel geeft in deze film.

Eigenlijk is er dan ook niet echt sprake van één hoofdpersoon, maar draait de film het ene moment simpelweg meer om Buster Moon en de volgende bijvoorbeeld meer om Rosita of Meena. Deze afwisseling is ook zeer prettig en helpt de film ermee dat het een goed tempo weet vast te houden en zorgt er uiteraard ook voor dat het veel variatie weet te bieden.

Niet een heel typische animatiefilm

In veel opzichten is het een zeer typische animatiefilm, maar in een hoop opzichten ook juist weer niet. Zo is het wel verfrissend dat het een film is die niet alleen maar op luide geluiden, kleurrijke personages en een hoop gestuiter vertrouwd, maar is het wel degelijk een film die ook vooral om zijn verhaal draait en hier goed de nadruk op weet te houden. Het maakt het verhaal gelijk meer menselijk om te volgen, ondanks dat alle personages dieren zijn. Het zijn echter wel dieren met mensenlijke behoeftes, gedachtes en wensen, waardoor het ook niet heel moeilijk is om je met de personages te kunnen identificeren.

De personages brengen de film dan ook veel, los van alleen maar vermaak. Ik zou alleen wel willen dat er ook een betere slechterik aanwezig was in de film. Deze is er wel, maar hij heeft eigenlijk geen goede of duidelijke motivatie om zich als een slechterik in deze film te gedragen. Het is meer een personage die af en toe wat kwaadaardigs doet, alleen omdat dit simpelweg goed uitkomt voor de film.

Simpel maar effectief

Wanneer je er kritisch naar kijkt blijft de film als geheel sowieso wat te simpel- en zeker ook te braaf qua opzet. Je hoeft dan ook niet te verwachten dat het ooit spannend zal gaan worden, of enorm veel diepgang heeft, maar ergens is dat eigenlijk ook wel prima. Het is vrij verfrissend dat de film voor vermaak gaat en hier al zijn tijd en energie in stopt. Het resultaat mag er zeker ook zijn, aangezien niet te ontkennen valt dat het kijken van deze film een zeer plezierige belevenis is.

Waar het gelukkig ook niet simpel mee is zijn zijn animaties. Deze zien er prachtige uit en geven de film zowel letterlijk als figuurlijk enorm veel kleur, wat ook weer zeer goed bij het muzikale concept van de film past.

Een fijne animatiefilm

Dat de stemmen ingesproken zijn door en groot aantal bekende acteurs doet er niet eens toe en zou ook niet de grootste reden moeten zijn om deze film te kijken. Daar doe je zijn vermaak, goede muzikale momenten en puik uitziende animaties absoluut tekort mee! Een zeer fijne animatiefilm om te kijken.

7/10