Filmrecensie: She Will (2021) Geregisseerd door Charlotte Colbert

Als ik geweten had dat Dario Argento betrokken was bij deze film, was deze absoluut eerder op mijn radar gekomen. Zijn stempel is gelukkig dan ook goed zichtbaar, al weet de film ook goed zijn eigen, meer modern, stijl te vinden die zowel de liefhebbers van het giallo-genre, als de liefhebbers van film in het algemeen aan zullen gaan spreken.

Een sterke modern giallo

Met zijn beelden, thema's, personages en muziek weet dit echt goed als een ouderwetse giallo te voelen, zoals alleen Dario Argento deze vroeger wist te maken. Artistiek, stijlvol ondanks zijn bloederig- en geweldadigheden en daarbij ook nog eens enorm spannend, verrassend en beklemmend. Eindelijk een moderne giallo die dit allemaal goed weet te vangen en ook écht goed weet te zijn.

Ik plaats hierbij wel direct de toevoeging dat voor mensen die iets minder bekend zijn met het giallo-gerne, de film wellicht wat vreemd en onwennig aandoet. Het is geen film die alles voorkauwt en meer op zijn beelden dan zijn verhaal en dialogen vertrouwt. Het kan daarom wat zweverig overkomen en het is dan ook niet per se een 'makkelijke' film, maar wanneer je je overgeeft aan de wereld waarin het zich afspeelt is het absoluut een geweldige ervaring om te beleven.

Een ware beleving

Het is een langzame horror, die dan ook zijn tijd neemt om dingen op te bouwen en verder door te ontwikkelen. Het weet dit op een manier te doen waardoor dingen vrij constant interessant weten te blijven, geholpen zijn intrigerende personages en goede mysterieuze locaties. Het geeft je steeds net genoeg om dingen bij elkaar te kunnen puzzelen in je hoofd, wat de film een ware beleving maakt.

Verwacht verder dan ook geen horrofilm met tal van schrikmomenten of monsters. Het is meer een horrofilm vanwege zijn sfeer en bepaalde ontwikkelingen in het verhaal, die ook alleen in het horrorgenre thuis zouden horen.

Interessante thema's

Meest verrassende is toch wel echt hoe dicht deze film bij een ouderwetse giallo in de buurt komt, qua stijl en kwaliteit. Het is dan ook te hopen dat regisseur Charlotte Colbert dit pad zal blijven behandelen en voort gaat zetten.

Als regisseur weet ze ook nog altijd genoeg eigen en originele dingen in deze film aan te brengen. Zo is het interessant hoe de film qua thema's over de kracht van vrouwen gaat en in essentie opnieuw een 'me-too' film is, zonder hier een sterk statement over te willen maken. Het laat opnieuw het meeste werk aan de kijker over, waardoor de thema's juist extra sterk binnenkomen en effectief weten te werken.

Het verhaal zelf is niet eens het meest sterke of origineel geschreven verhaal, maar door zijn benadering weet het echter dus wel enorm effectief te zijn. Dat gezegd hebbende zal het verhaal er nog wel altijd voor blijven zorgen dat voor sommigen de film toch net even iets te standaard over zal komen. Ondankds dat het voor mij geen probleem vormde, ben ik er niet blind voor dat het hier en daar toch wel wat steekjes laat vallen. Ook qua opbouw en uiteindelijke afronding. Niet alle verhaallijnen gaan uiteindelijk ook ergens heen, al blijft het tegelijk zeker ook waar dat dit voor een groot gedeelte wel af zal hangen van je eigen Interpretatie van deze verhaallijnen. Ik weet ook wel vrij zeker dat je iedere keer weer iets nieuws zal gaan ontdekken, wanneer je de film opnieuw zou gaan zien.

Maakt indruk door geen indruk te willen maken

Naast dat het zijn thema's goed weet te behandelen, is het ook absoluut een geweldig uitziende film, die ook zeer visueel is ingesteld. Ongetwijfeld niet met het grootste budget geschoten, maar dat is nooit een reden geweest om maar niet met kwaliteit op de proppen te komen.

Het is creatief, zonder dat het er ooit druk mee bezig is om indruk te willen maken met deze creativieit en visuele pracht. Alles in de film dient ervoor om het als geheel een geweldige kijkervaring te maken en daar faalt het gelukkig dan ook niet in.

Zeer sterk binnen zijn genre

Binnen zijn genre is dit absoluut een geweldige film. Helemaal wat de meer moderne genre pogingen betreft. Sterke thema's, prachtige beelden en het neemt zijn kijkers serieus door maar niet alles voor te willen kauwen. Een zeer effectieve belevenis, helemaal wanneer je al enigzins bekend en gewend bent met het giallo-genre.

8/10