Filmrecensie: Minions: The Rise of Gru (2022) Geregisseerd door Kyle Balda, Brad Ableson & Jonathan del Val

Dat personages die bijrollen uitgroeien tot grotere sterren dan de hoofdrolspelers is niet eens zo enorm ongebruikelijk en dat ze uiteindelijk hun eigen film krijgen komt ook vaker voor, maar zijn er ooit bijrol personages geweest die ooit zo groot en populair zijn geworden als de Minions? Ik kan eigenlijk geen ander voorbeeld bedenken. En het is ook niet moeilijk te zien waarom ze zo enorm populair zijn.Naast het hebben van een schattig en knuffelbaar uiterlijk dat makkelijk na te tekeken is voor iederen, zijn ze ook nog eens enorm vermakelijk met hun eigen taaltje en gekke acties die ze gelukkig voort mogen zetten in deze film.

De rek is er gelukkig nog altijd niet uit

Ja, ik ben absoluut de tel kwijt. Geen idee welk deel uit de Minions/Gru sage deze film is, maar wat ik wel kan zeggen is dat het nog altijd op stoom is en geen tekenen van duidelijk verval laat zien. Je zou denken dat na verloop van tijd de rek er wel een beetje uit is en je wel zo'n beetje alles hebt gezien wat ze met Minions kunnen deon, maar door de films slim over een aantal jaren te verspreiden blijft het toch altijd vaak opnieuw prettig en vermakelijk werken wanneer er weer een nieuwe film over de Minions en Gru in de bioscoop verschijnt.

Ook makkelijk te volgen wanneer je minder goed met het concept bekend bent

Het is uiteraard enorm simpel qua opzet, waarbij het niet eens zo gek veel uitmaakt hoeveel van de eerdere Minions en Gru films je gezien hebt. Net als bij alle eerdere films is het alleen belangrijk om te weten dat Gru graag de beste en grootste slechterik wil zijn en de Minions hierin zijn trouwe hulpjes zijn. Iets wat deze film zelf ook snel en goed duidelijk weet te maken aan de personen die dus iets minder bekend met de filmserie zullen zijn.

Is het dan wel enorm anders en vernieuwd ten opzichte van de eerdere films? Ja en nee. Het volgt grotendeels dezelfde patronen en het zal je kijk op Gru of de Minions absoluut niet gaan veranderen, maar wat deze film erg prettig maakt is dat je eigenlijk min of meer twee films voor de prijs van één krijgt.

Twee voor de prijs van één

Het kan erg rommelig voelen wanneer in een film twee verschillende hoofdverhaallijnen gaande zijn. In dit geval weet het echter enorm veel toe te voegen aan het avontuurlijke en vermakelijk aspect van de film. Aan de ene kant hebben we het verhaal van Gru, terwijl er daarnaast ook een plotlijn gaande is die zich volledig concentreert op zijn Minions. Beide verhaallijnen zijn vrij gemakkelijk te volgen, waarbij de film het ook nog eens knap weet te presteren dat het goed als één geheel weet te voelen.

Maar laten we wel eerlijk zijn. Het verhaal van Gru doet er eigenlijk niet eens zo gek veel toe in deze film. De titel doet heel erg vermoeden dat dit een 'origin-verhaal' is en in zekere zin is dat ook zo, maar heel erg vernieuwd is het allemaal niet en het weet ook niet eens zo gek veel toe te voegen aan het al bestaande en bekende personage. Nee, de film gaat dan ook absoluut meer over zijn Minions en iedere keer wanneer ze in beeld zijn zorgt dat ook voor enorm veel vermaak.

Leuk voor zowel kinderen als volwassenen

Waar de film ook een goede balans mee weet te creëren is dat het zowel een goede film voor (jonge) kinderen als volwassenen is. Het weet veel van zjn meer kinderachtige humor af te wisselen met momenten die alleen volwassenen zullen begrijpen, zonder dat dit geforceerd overkomt of dingen in de weg van elkaar raken.

Het blijft uiteraard wel voornamelijk een film die zich op jonge kinderen richt. Verwacht dan ook veel gestuiter, velle kleuren en gekke geluiden in de film, wat wellicht als de nachtmerrie van veel ouders klinkt, maar het zijn allemaal zaken die goed werken binnen de context van de wereld die de films voor zichzelf gecreëerd hebben. Het ontwerp van de verschillende personages valt niet eens zo uniek te noemen, maar de stijl weet toch herkenbaar te werken. Het helpt natuurlijk ook dat de film er meer dan uitsteken uitziet wat de animaties betreft.

Prima vermaak

Binnen zijn genre is het absoluut geen vernieuwde of enorm originele film, maar wel een enorm leuke en goed gemaakte. Prima vermaak dan ook voor iedereen!

7/10