Filmrecensie: The Hating Game (2021) Geregisseerd door Peter Hutchings

Ah, precies wat de dokter had aanbevolen. Kijk, ik ga hier heus niet zitten beweren dat dit een geweldige film is, maar het is wel een film die zijn verhaal op een redelijke originele en leuke manier weet te brengen, waarbij het ook absoluut niet zonder zijn charme is.

Een goede balans

In de kern is dit absoluut geen originele film. Nee, verre van zelfs. Films als deze worden jaarlijks tientallen keren gemaakt, waarvan de overgrote meerderheid niet eens het witte doek zal halen.

De benadering van de film weet het echter iets mee te geven wat het zowel een prettige als originele kijkervaring maakt. Vermakelijk van begin tot eind, waabij de film zijn concept serieus neemt, maar tegelijkertijd gelukkig ook niet. Het weet een goede balans te vinden tussen zijn liefdesverhaal en emoties en de meer komische kanten.

Voorspelbaar en toch origineel

Alle elementen in de film weten behoorlijk goed te werken, wat het absoluut beter maakt dan de gemiddelde genrefilm.

Ja, het verhaal blijft enorm voorspelbaar, maar het weet toch redelijk origineel en fris te werken door een meer volwassen benadering te kiezen op bepaalde momenten. Het is absoluut niet constant een zoetsappige film, maar ook één die de ware behoefstes en wensen van een relatie laat zien, zonder dat de film ooit overdreven serieus wordt overigens. Het is een enorm luchtige film die ook nog altijd meer een komedie dan een romantisch-drama is. Eentje die dan ook enorm makkelijk wegkijkt, zonder dat je je verder zorgen hoeft te maken dat je de zakdoekjes bij de hand zou moet houden.

Veilig, maar effectief

In zekere zin blijft het enorm veilige film met zijn verhaal, maar wanneer het goed is gedaan heb ik hier verder weinig over te klagen. Het blijft uiteraard wel iets wat de film ervan weerhoudt om een echte absolute aanrader te worden. Een aanrader blijft het uiteraard wel nog altijd voor de liefhebbers van het genre, voor wie er werkelijk meer dan genoeg te genieten valt.

Leuk en goed hoofdpersoon

Dat de film goed werkt komt ook door zijn hoofdpersoon. Lucy Hale speelt een zowel leuke als ook sterke rol, waar veel vrouwen zich vast ook in zouden (willen) herkennen. Ik kan niet zeggen dat haar tegenspeler Austin Stowell ook enorm goed gecast is, maar hij heeft tenminste wel de juiste looks voor de rol. Qua charisma laat het wel wat te wensen over allemaal, al weten de twee gelukkig nog wel altijd redelijk overtuigend te werken in de scènes waarin ze samen zijn. De romance voelt zeker niet ongeloofwaardig, al geeft de film je eigenlijk ook niet heel veel duidelijke redenen waarom deze twee nou zou enorm goed bij elkaar zouden passen.

Klinkt wellicht allemaal wat negatief voor een gernefilm zoals deze, maar zoals gezegd blijft de romance tussen de twee zeker wel voelbaar, wat uiteindelijk toch wel het enige is wat écht telt voor een film als deze.

Een plezierige film

Een film om enorm veel plezier mee te hebben en je goed bij te voelen, zonder dat het ooit te zware kost wordt. Een aanrader wanneer je in de stemming bent voor een makkelijk tussendoortje of gewoon in een romantische bui bent natuurlijk!

7/10