Filmrecensie: Angel Falls Christmas (2021) Geregisseerd door Jerry Ciccoritti

Het is wel duidelijk dat de film met de juiste intenties en het hart op de juiste plek gemaakt is. Het is ergens dan ook wat lastig om er te kritisch over te zijn, laat het staan te haten. Binnnen zijn genre is het dan ook echt wel een prettige film om te kijken.

Geen typische film

Het prettige aan deze film is ook dat het geen typische zoetsappige kerstfilm is. Of nou ja, het is wel zoetsappig en overduidelijk ook een kerstfilm, alleen dan niet één zoals je die per se zou verwachten.

Het weet toch wel een vrij origineel verhaal te brengen, die wel nog altijd bol staat van de kerst clichés en boodschappen. Doordat het echter in een ander jasje is verpakt, werkt het ook allemaal net even iets beter, al zal de film je eigenlijk nooit echt gaan verrassen qua verloop.

Magische kerstfilm

Wat vooral fijn aan de film is, is dat het toch ook wel echt iets magisch heeft. Of nou, misschien beter gezegd, iets Christelijks. Klinkt niet gelijk direct heel aantrekkelijk misschien, maar het idee van (kerst) engelen twee personen opnieuw samen brengen, is best aardig. Het werkt vooral omdat het een lief idee is, waarbij thema's niet constant in je gezicht worden geduwd.

En ik zeg ook wel dat de film magisch en Christelijk is, maar dit is voornamelijk erg subtiel gedaan allemaal. Op zo'n manier dat zelfs wanneer je helemaal niets met kerst of het geloof hebt, deze film alsnog prima zal werken als een hele lieve en fijne film.

Fraaie sfeer

Het is natuurlijk vooral ook een hele veilige film, in de zin van dat je niet hoeft te verwachten dat zijn drama ooit te zwaar of serieus zal gaan worden. Het laat dingen net ver genoeg ontwikkelen om te laten werken, zonder dat ook maar enigzins dreigt om zware kost te worden. Dit draagt allemaal bij aan de prettige en onschuldige sfeer van de film. Een prima film om dan ook mee in de stemming te komen voor de kerstdagen.

De sfeer draagt hier uiteraard ook aan bij. De film heeft fraaie kersplaatjes, waar het toch ook wel wat origineel mee is. Geen plaatjes met kerstbomen, sneeuw, pakjes en overal kerstkransen, maar gewoon een kerstsfeer zoals jij en ik die zouden tegenkomen wanneer we rond die tijd naar buiten zouden gaan. Ik zou niet zeggen dat het eraan bijdraagt dat het de film realistisch maakt, maar verfirssend is het in ieder geval wel hoe deze film, door slechts een aantal kleine wijzigingen en keuzes, de gebruikelijke  clichés weet te omzeilen.

Toch wat ongemakkelijk liefdesverhaal

Het hele liefdesverhaal blijft toch wel iets ongemakkelijks houden. En dan met name het feit dat er een kaper op de kust ligt. Het voelt niet heel passend en het levert de film wat ongemakkelijke momenten op, maar ik ben ook allang blij dat de film er niet een bepaalde richting mee opgaat. Het had desalniettemin best anders aangepakt kunnen worden, op een manier waarop alle personages er uiteindelijk ook beter door hadden uitgezien. Het verpest niet alles, maar uiteindelijk toch wel behoorlijk wat. Het is de voornaamste reden waarom slechts 'oké' blijft, in plaats van oprecht heel erg goed.

Hoe dingen uiteindelijk opgelost worden en rondkomen is natuurlijk ook wel erg makkelijk allemaal. Het komt uiteindelijk ook wel redelijk uit het niets, maar een film als deze deze moet nou eenmaal op een zeer positieve en blije noot eindigen natuurlijk.

Prima binnen het genre

Echt wel de moeite waard, als dit soort films je ding zijn en je ook wel eens in de stemming zou zijn voor iets redelijk anders. Binnen zijn genre is dit werkelijk een prima, lieve en veilige film, die een hoop dingen goed weet te doen.

6/10