Recensie: Peacemaker - Aflevering 8: It's Cow or Never

Het eerst seizoen van "Peacemaker" kon maar op één manier eindigen: Met veel bloed en in totale gekte.

Ja, ook deze laatste aflevering is zeer typisch voor de serie also geheel. Alle komische elementen blijven aanwezig, waarbij het ook oog houdt voor de emotionele kanten van alle personages. Dingen worden verder uitgediept, terwijl het uiteraard ook tegelijkertijd wordt afgerond. Dingen worden hierbij tot een bevredigend einde gebracht, in wat zeer zeker de meest Suicide Squad-achtige aflevering tot nu toe is.

Je zou haast vergeten dat de oorsprong van deze versie van Peacemaker in de tweede "The Suicide Squad" lag, die tevens geregisseerd was door James Gunn. In deze laatste aflevering wordt je hier echter opnieuw aan herinnerd, doordat Peacemaker opnieuw in teamverband actief is.

Dit is voor mij ook gelijk het leukste aspect aan de aflevering. Zien hoe alle personages die je de afgelopen weken opgebouwd hebt zien worden en elkaar het af en toe echt niet makkelijk gemaakt hadden, samenkomen om de strijd tegen de alien vlinders tot een goed einde te brengen. Het laat je zien van hoe ver sommige personages zijn gekomen en het herinnerd je eraan dat Peacemaker, ondanks zijn lompe gedrag, wel een enorme loyale goedzak met ook wel degelijk uitzonderlijke kwaliteiten is. Eén van de grootste anti-helden die ooit op tv te zien is geweest.

Het is zeker niet de beste aflevering van de serie. Het is voornamelijk veel geknop en geschiet en dingen afronden dan dat het daadwerkelijk een geweldig script volgt. Desondanks zitten er nog wel voldoende verrassingen in en zorgt de actie er daarnaast uiteraard voor dat je je niet zal vervelen.

Wel zit dit alles ietwat in de weg van de typische humor die nog zo enorm aanwezig was in alle voorgaande aflevering. Het is niet zo dat deze laatste aflevering enorm humorloos of serieus is, maar de voorgaande aflveringen hadden de lat wat dit betreft natuurlijk ook nou eenmaal wat hoog gelegd.

"Peacemaker" blijft niet alleen één van de leukste superheldenseries, maar ook absoluut één van de betere. Qua humor en vermaak torend het boven anderen uit, maar het weet ook verrassende diepgang en spectaculaire actie te brengen. Eigenlijk alles wat je van een superheldenserie zou verwachten, afgetopt met een aantal zeer sterke en memorabele personages.

Er blijft ook nog absoluut genoeg te ontdekken in het komende seizoen, wat de personage en alle onderlinge verhoudingen betreft. Ook zal er ontegwijfeld een nieuwe blik met krankzinnige superhelden opengetrokken worden, of wellicht zullen we meer bekende gezichten uit de DC superhelden films te zien gaan krijgen. Beetje de omgekeerde wereld. Normaal is een eigen film krijgen zo'n beetje het hoogst denkbare, maar ik denk dat veel superhelden acteurs het een hele eer en geweldige beleving zullen gaan vinden om een keer mee te mogen doen in een aflevering van "Peacemaker".

James Gunn, John Cena en alle anderen die betrokken waren hebben oprecht iets unieks en ergens ook gedurfds neergezet, dat ook nog altijd naar meer smaakt.

8/10