Filmrecensie: In the Forest (2022) Geregisseerd door Hector Barron

Ah, een film waar mensen het bos in gaan. Zal dat goed af gaan lopen denken jullie?

Klopt van geen kant

Maar de problemen waar de hoofdpersonen in dit verhaal tegenaan lopen verdwijnen in het niets wanneer je het vergelijkt met het leed die deze film zijn kijkers aan doet. Laten we zeggen dat wanner dit een jaren '50 film geweest zou zijn, mensen er nu net zo over zouden praten als een Ed Wood film. Het is zo slecht en zit werkelijk belachelijk in elkaar.

De montage, het camerawerk, het verhaal, de acteerprestaties. Het klopt werkelijk allemaal van geen kant. Het is dan ook onmogelijk om ooit lekker in de film te kunnen komen. Er is totaal geen goed of lekker tempo en het verhaal springt werkelijk alle kanten op, zonder daarbij ook daadwerkelijk te boeien of enige spanning te bieden.

Geen enkele logica

Het is het type film waarin werkelijk alle keuzes die de personages maken niet alleen ongeloofwaardig zijn, maar ook nog eens vrij idioot. En dan heb ik het niet alleen over die van de 'helden', maar ook zeer zeker die van de 'slechteriken' uit de film. Het is vrij onvolgbaar allemaal wat zich voordoet in deze film. iedere vorm van logica ontbreekt, waardoor het ook onmogelijk wordt gemaakt om mee te kunnen leven met de hoofdpersonen in de film. Slechts één van de vele redenen waarom de film totaal niet spannend of meeslepend wil worden.

Ook niet voor de genreliefhebber

Ik weet dat er genoeg mensen zullen zijn die de titel en het concept van de film zullen lezen, de poster of voorkant van de DVD zullen zien, om vervolgens te gaan denken dat dit een typische horror film zal zijn, die zeker niet goed is, maar wel leuk genoeg voor hen om te kijken zal gaan zijn. Laat dit dan een waarschuwing zijn: nee, deze film is voor geen enkele genreliefhebber het kijken waard. Was het maar een wat meer typische genrefilm. Wellicht dat er dan tenminste nog wat meer te genieten viel qua bloed, schrikeffecten en algehele spanning.

We zitten nu vast aan een film die ik niet eens een horror film of thriller zou willen noemen. Dit in de laatste plaats ook niet doordat de film totaal niet weet hoe het de juist toon aan moet slaan, qua sfeer. Het is een veel te lichte film, die eruit ziet als één die de film-makers overdag tijdens hun zomervakantie even snel gemaakt hadden.

Niet de moeite waard

Het is zonder overdrijven één van de slechtste films die ik in lange tijd gezien heb. Niets klopt eraan en er is dan ook werkelijk niets te bedenken waardoor deze film nog enigzins, voor wie dan ook, de moeite waard zou zijn.

3/10