Filmrecensie: Last Night in Soho (2021) Geregisseerd door Edgar Wright

Sinds het begin van zijn carrière is Edgar Wright al één van de meest creative filmmakers die er rondlopen. Al langere tijd populair bij een grote groep mensen, maar sinds dat hij langzaam steeds meer wegstuurd van het komedie genre lijkt hij ook meer en meer gerespecteerd- en ook ontdekt te worden door het écht grote publiek. Met "One Night in Soho" betreedt hij meer het thriller genre en levert hij in ieder geveel en visueel en technische zeer indrukwekkende film over. Ik zou echter willen zeggen dat het verhaal ook van net zo'n hoog niveau was.

Het idee is beter dan de uitvoering

Het is duidelijk dat Edgard Wright zich voor deze film heeft laten inspiren door niet alleen meerdere oude films, maar ook meerdere verschillende genres. Het levert toch wel een beetje een rommelpotje van stijlen en ideeën op die de film een voorbeeld maken van één met een goed concept, maar met net even een iets mindere uitvoering, waarbij het zeker ook waar lijkt dat de regisseur net iets teveel probeerde te doen.

Komt te laat los- en samen allemaal

Naast een thriller is deze film ook zeker een horror film, die wel nog altijd meer op mysterie aspecten vetrouwd. Hier ligt echter ook gelijk een probleem van de film. De film is mysterieus omdat je niet  goed volledig weet wat er gaande is, maar het weet hierbij dingen ook niet altijd even spannend of interessant te maken.

Het is voor mij ook min of meer een ongeschreven regel dat je je kijkers niet in het duister moet laten tasten voor te lang. Het is namelijk een wel erg makkelijke manier om je film zo mysterieus mogelijk te houden. Je zal om de zoveel tijd toch ook echt iets moeten onthullen om dingen interessant te laten houden en om het verhaal succesvol te laten ontrafelen. In zekere zin volgt deze film alsnog dit stramien, met het is veelal net te weinig of net iets te laat allemaal. Zo voel ik dat tegen het absolute einde de film pas echt goed los- en samenkomt, wat al zijn ideeën betreft.

Rechtlijning, ondanks zijn mysterieuze benadering

Ondanks het mysterieuze verhaal, blijft de film voor het grootste gedeelte wel behoorlijk rechtlijnig, waarbij het teveel lijkt te vertouwen op de onthulling op het einde, zoals een goede M. Night Shyamalan film. Een rol hierbij spelen ook de personages. Het zijn er namelijk te weinig om dingen goed te laten ontwikkelen of om het enkele interessante wendingen te kunnen laten nemen. Erg verrassend en enigzins teleurstellend, omdat de personages vaak een enorm sterk element in Wright zijn films zijn. Met name ook juist de bijrollen.

De hoofdpersonages blijven verder gelukkig wel prima en het is zeker ook waar dat de film voor een groot gedeelte gedragen wordt door zijn acteurs Thomasin McKenzie, Anya Taylor-Joy en Matt Smith.

Tal van prima elementen

ik weet dat het klinkt alsof ik deze film absolute haatte om te kijken, maar dat is zeer zeker niet het geval. Werkelijk verre van zelfs. Het is echter duidelijk wel zo dat een groot aantal dingen ook verre van goed waren uitgevoerd. Het is daarnaast vaak minstens zo interessant om te analyseren en benoemen wat er niet aan een film werkt, als wat er wel allemaal goed zou werken.

En er is werkelijk ook genoeg te benoemen wat wel prima aan de film werkt! Zoals eerder aangegeven is het een technisch razendknap gereggiseerde film en is het visueel gezien absoluut een plaatje, met lekkere bijpassende muziek, zonder dat dit teveel afleid van het geheel. In plaats daarvan geeft het de film een prettige stijl mee die de film ook aan een goed tempo helpt, al kan ik niet ontkennen dat de filmnet even te lang door lijkt te gaan en dat deze ook gemakkelijk korter had kunnen zijn, zonder iets van zijn verhaal weg te laten.

Nog altijd meer dan prima, ondanks zijn zwakheden

Wellicht dat Edgar Wright ons de afgelopen jaren net iets teveel verwend heeft en de lat te hoog heeft gelegd voor zichzelf, waardoor er ook extra kritisch naar deze film wordt gekeken. Het blijft namelijk een meer dan prima film om te kijken, die echter zeer zeker niet zonder zijn zwakheden is. Het idee was absoluut prima, maar het uiteindelijke resultaat geeft sterk het idee dat het verhaal nog een keer of twee gedeeltelijk herschreven had moeten worden om ook alle elementen optimaal te laten werken.

7/10