Filmrecensie: Escape Room: Tournament of Champions (2021) Geregisseerd door Adam Robitel

Bij films over escape rooms loop je al snel het risico dat ze allemaal hetzelfde gaan zijn. Stop een stel mensen in een kamer, laat ze binnen een bepaalde tijd een aantal opdrachten uitvoeren en om dingen op te 'leuken' laat je wellicht af en toe een aantal van hen doodgaan. Wat dat betreft lijkt het ook niet een filmgenre wat nog enorm lang voort zal leven en waarbinnen het lastig blijft om origineel te zijn. De films uit deze specifieke Escape Room serie weten echter wel redelijk goed om boven de andere uit te steken, al blijft deze vervolgfilm toch ook voornamelijk een herhaling van zetten.

Meer hightech dan je moderne koelkast

Wat de twee Escape Room films uit deze serie vooral goed en uniek maken om te kijken, is hoe enorm groots de escape rooms zelf zijn opgebouwd. Hightech, origineel en duidelijk met veel zorg (en geld) voorbereid voor de onfortuinelijk en onvrijwillige deelnemers. Dit is echter ook gelijk het grootste struikelblok van de film. Het gaat enorm ten koste van de geloofwaardigheid. Niet alleen omdat de escape rooms duidelijk nooit in het echte leven zouden kunnen bestaan, maar in dit geval ook omdat de opdrachten die de deelnemers uit moeten voeren nooit heel duidelijk zijn en de manier waarop ze opgelost worden, continue van toeval aan elkaar lijkt te hangen. Veel logischer en geloofwaardiger zou zijn geweest wanneer de deelnemers nooit de eerste kamer verlaten zouden hebben en allen een pijnlijke dood gestorven zouden zijn.

Het is behoorlijk dubbel. De escape rooms blijven hetgeen wat deze film prima en vermakelijk maken om te kijken, maar het gaat tegelijkertijd absoluut ten koste van het verhaal en geloofwaardigheid van de film.

Poging tot meer verhaal

Net als de eerste film, probeert ook deze film een verhaallijn te hebben die verder gaat dan alleen maar opdrachten uitvoeren in de escape rooms. Waar het in de eerste film nog redelijk werkte en het de film een interessante extra laag gaf, werkt het in deze film eigenlijk op geen moment echt goed en leidt het alleen maar af van de gebeurtenissen die er wel daadwerkelijk toe lijken te doen. Alles wat buiten de escape rooms van de films gebeurt heeft weinig impact en voegt ook te weinig toe aan de achtergrond van de personages, die dan ook allen erg vlak blijven. Het zou mij op dit moment dan ook niet meer lukken om de naam van ook maar één van hen te kunnen noemen nu.

Typisch escape room vermaak

Het maakt uiteindelijk niet heel veel uit. Uiteraard maakt het de film geen hele goede om te kijken, maar iedereen wie aan dit soort films begint, doet dat omdat deze vermaakt wil worden met over de top escape room opdrachten, mysterie en spanning. Deze film voldoet ondanks alles toch nog altijd redelijk aan deze eisen, al weet het op geen van deze vlakken ook daadwerkelijk uit te blinken.

5/10