Filmrecensie: Don't Breathe 2 (2021) Geregisseerd door Rodo Sayagues

Wanneer 'The Blind Man' niet zulke verschrikkelijke dingen gedaan zou hebben in de 2016 film "Don't Breath" zou het echt een geweldige anti-held zijn geweest, à la John Rambo of John Wick. Dat lijkt ook wel iets waar deze film tegenaan lijkt te lopen. Misschien zelfs nog wel meer dan de vorige keer is 'The Blind Man' daadwerkelijk de hoofpersoon en dus ook in zekere zin de held van de film. Al is alles lang niet zo zwart of wit.

Slechterik of held

Goede mensen bestaan niet, zou wellicht de boodschap van de film kunnen zijn. Toch wringt het wel wat dat deze film duidelijk wil dat je je achter de hoofdpersoon gaat scharen, die zich opnieuw moet verdedigen tegen een stel criminelen. Ditmaal ook echt doorgewinterde criminelen die het lijken te verdienen om serieus aangepakt te worden. Wat dat betreft maakt de film het ook wel iets gemakkelijker voor je om voor de hoofdpersoon,opneuw gespeeld door Stephen Lang, te 'juichen' wanneer deze met bruut geweld anderen te lijf gaat.

Een andere manier waarop de film sympathie voor het hoofdpersonage probeert te kweken, is door hem in deze film over een jong meisje te laten ontfermen. Met dit alles lijkt de film ook duidelijk op meer vervolgfilms in te spelen, waarin het hoofdpersonage opnieuw de held zou kunnen zijn.

Meer verhaal georiënteerd

Beide "Don't Breath" films blinken niet uit in hun verhaal. Maar in beide gevallen is dat ook duidelijk bewust. Het blijft bewust zo 'klein' en simplistisch mogelijk qua verhaal, wat er aan bijdraagt dat de film snel en soepel verloopt, zonder al te veel afleiding of trage momenten. Het maakt dingen tegelijk net even iets rauwer en realistischer.

Vergeleken met de vorige film speelt het verhaal in deze net even een its belangrijkere rol. Het geeft een beter 'excuus' voor het geweld en geeft het geheel ook net even iets meer diepgang, wat ik eerder in de eerste film nog miste. Ik kan ook niet anders dan bekennen dat ik "Don't Breath 2" zowel een betere als leukere film om te kijken vond dan de eerste film, al besef ik ook goed dat ik hiermee in de minderheid ben.De eerste film is inmiddels toch wel uitgegroeid als een origiele klassieker binnen zijn genre.

Geweld en bloed

De film blijft echter bovenal uitblinken met zijn geweld en actie. Net iets te geweldadig en bloederig voor de één, maar zeer vermakelijk en welkom voor de ander. De personen voor wie het welkom en vermakelijk is zullen uiteraard ook voornaam de personen zijn die interesse in deze film zullen gaan hebben. Deze mensen zullen ook absoluut niet teleurgesteld worden! Het geweld is niet alleen uitermate bloederig, het is ook nog eens zeer vakkundig gemaakt en in beeld gebracht. Kom ook maar op met deel drie, als dit een voorproefje is van wat nog meer komen gaat.

7/10