Filmrecensie: Christmas in Toyland (2022) Geregisseerd door Bill Corcoran

Hetgeen wat de meeste kerstfilms met elkaar gemeen hebben is dat ze vaak vrij onschuldig en lief zijn om te kijken. Wat het lief zijn betreft heeft deze film toch wel wat moeite om de juiste toon te vinden, waardoor het uiteindelijk toch ook net even iets te kort komt.

Wel erg kinderachtig, voor het verkeerde publiek

Het grootste probleem met de film is dat het niet alleen vrij simplistisch en enorm voorspelbaar is, maar dat het ook nog eens erg kinderachtig is. En dat terwijl het verhaal verder toch echt niet op kleine kinderen is gericht.

Dit is geen kerstilm om lekker met het hele gezin te kijken, maar meer iets voor mama om bij te zwijmelen (Ja, geen zorgen. Ook als je vrijgezel en/of kinderloos of van het andere geslacht bent zou je deze film natuurlijk mogen kijken. Het weet echter zijn doelgroep totaal niet goed te bereiken, door eigenlijk maar geen goede keuzes te maken met zijn verhaal.

Maakt geen keuze

Waar het verhaal moeite mee heeft, is een keuze maken tussen zijn hoofdplotlijn en het liefdesverhaal. De twee zijn natuurlijk wel indirect met elkaar verbonden, maar door geen van de twee dingen ooit goed de overhand te laten voeren, voelt de film toch wat doelloos.

Voor een film waarin speelgoed en een speelgoedwinkel belangrijke rol speelt en waarin gedaan wordt alsof het één van de belangrijkste dingen in de wereld is, speelt speelgoed en de speelgoedwinkel zelf echt wel een opvallend kleine rol. Maar ook wanneer je naar het liefdesverhaal kijkt zit de film echt verre van goed in elkaar. Het is totaal onduidelijk waarom deze twee personen voor elkaar vallen en om nou te zeggen dat ze tal van romantische dingen meemaken gedurende de film...Nou, nee.

Geforceerde, oppervlakkige romance

Het helpt de film ook absoluut niet dat er totaal geen chemie tussen de twee hoofdpersonen is, die verder wel prima worden gespeeld door Vanessa Lengies en Jesse Hutch. Dat er geen chemie is komt natuurlijk ook deels doordat de film het niet echt toelaat dat de vonken er ooit vanaf zullen spatten. Het is een enorm brave en veilige film, waarbij en kus op de wang al het liefst vermeden zou worden.

Het is enorm geforceerd en voorspelbaar hoe de romance zich ontwikkeld. Misschien alsnog leuk genoeg en prima te pruimen wanneer je in de stemming zou zijn voor iets simpels en zoetsappigs, maar zelfs dan zou je nog tot de conclusie moeten komen dat het allemaal niet bijzonder sterk gedaan is.

Niet sterk binnen zijn genre

Doordat de film nooit goed een keuze maakt tussen wat het nou precies wil zijn wil de film ook maar niet echt vermakelijk worden.

Het is enorm luchthartig, waarbij je nooit het gevoel hebt dat het drama zich zal gaan ontwikkelen tot iets zwaars, of dat dingen uiteindelijk niet goed af zullen gaan lopen. En laten we wel wezen, dat is geen spoiler, maar simpelweg hoe deze films altijd in elkaar zitten. Het doet dan ook absoluut niets om te verrassen, wat uiteindelijk niet eens zijn grootste probleem is. Dat het maar geen keuze wil maken tussen het verhaal en zijn romantiek zorgt er echter wel voor dat de film geen hele bijzondere of sterke is binnen zijn genre.

Zijn betere films om voor te gaan

Zeker geen lekkere film om goed mee in de kerststemming te komen en ook qua romantiek wil het maar nooit effectief worden. Er zijn dan ook absoluut betere genrefilms waar je voor zou kunnen gaan.

5/10