Recensie: Hawkeye - Aflevering 1: Never Meet Your Heroes

Van alle afleveringen die een serie heeft, is de eerste natuurlijk vaak verreweg de belangrijkste. Het geeft de sfeer en stijl van dingen weer die je kunt verwachten gedurende de serie en personages worden geïntroduceerd die je de rest van de serie te zien zal gaan krijgen. De manier om de kijker te prikkelen en hongerig te maken naar meer. Weet de eerste aflevering van "Hawkeye" dit succesvol te doen? Ik zou zeggen van ja, maar dan wel zonder zich overmatig in te spannen.

Hawkeye is één van de personages die er altijd maar wat bij lijkt te hangen in de Marvel superhelden films, terwijl hij op zichzelf best een prima personage lijkt. Niet heel verwonderlijk dus dat hij alsnog een eigen serie heeft gekregen, waarin hij de schijnwerpers volledig op zich krijgt.

De serie doet dit door door te gaan waar de Marvel films uit de derde fase waren gestopt. We zien dan ook een meer teneergeslagen Clint Barton/Hawkeye, die het niet altijd nog moeilijk heeft met het verlies van beste vriendin en collega Natasha Romanoff/Black Widow, maar ook met de gevolgen van het jarenlang vechten van tal van oorlogen, tegen tal van vijanden. Dit alles heeft niet alleen lichaamlijk zijn tol geëist, maar ook duidelijk geestelijk, ook voor zijn gezin. Het is interessant om deze kwetsbaarheid te zien, die het personage gelijk een stuk menselijker weet te maken dan de gemiddelde superheld, waarbij gezegd moet worden dat wanneer vergeleken met de andere Marvel personages, het toch altijd ietwat lastig blijft om Hawkeye ook daadwerkelijk als een superheld te zien, tenzij je iemand die goed overweg kan met een pijl en boog zonder problemen als superheld zou kunnen zien.

Het begin van de serie weet echter ook gelijk duidelijk te maken dat dit niet alleen maar een serie zal zijn die zich op Hawkeye zal gaan focussen. Het lijkt geen toeval te zijn dat het grootste gedeelte van de aflevering zich concentreerd op Kate Bishop, gespeeld door Hailee Steinfeld. En echt niet alleen maar omdat dit een nieuw personage is, die eerst nog geïntroduceerd dient te worden aan het publiek. Het is duidelijk dat ook het verhaal voor een groot gedeelte om haar zal gaan draaien, waarbij ze uiteraard wel een team vormt met Jeremy Renner zijn Hawkeye, die tevens haar grote idool is.

Allemaal dingen die de aflevering goed weet te doen. Net als dat het zich duidelijk als één neer weet te zetten die een behoorlijke duit heeft gekost. Visueel gezien is het allemaal meer dan prima, met ook meer dan genoeg actie die niet zou mistaan in één van de Marvel films. Ook qua verdere sfeer is de serie zeer prettig te noemen. Een beetje lichthartig, met voldoende humor en meer dan genoeg vermaak.

Dat is ook wel gelijk waar het allemaal een beetje ophoudt tot nu toe. Niet dat het verdere dingen daadwerkelijk slecht doet, maar echt vernieuwd of bijster interessant kan ik dingen nog niet noemen. Het is nog niet echt duidelijk waar het verhaal heen zal gaan, wat goed werkt voor de spanning en mysterie zou je kunnen zeggen, maar deze eerste aflevering weet toch te weinig te bieden waardoor je zegt 'ik zou graag willen weten waar dit allemaal naartoe gaat'. Wellicht ook een reden waarom Disney+ had besloten om maar gelijk twee aflevering online te gooien, in plaats van slechts één.

Je zou kunnen zeggen dat de aflevering doet wat het moet doen en wat je er ook van verwacht dat het zou doen. Dit allemaal dus zonder ook een stapje extra te zetten of iets origineels/verrassends te presenteren. Het maakt de serie voor mij toch de minst interessante van de Marvel series tot nu toe, maar dat zegt gelukkig niet dat de eerste aflvering niet vermaakt en voldoende goeds te bieden heeft.

7/10