Recensie: Squid Game (2021) Seizoen 1

Bij gekke spelletjesprogramma's denk je al snel aan een land als Japan, maar in Zuid-Korea hebben ze er blijkbaar ook wel chijeu van gegeten. 'Gek spelletjesprogramma' is trouwens een behoorlijke understatement in dit geval. "Squid Game" is hier een absoluut overtreffende trap van, in de positieve zin van het woord.

Een vrijwel altijd succesvol concept

Om toch nog maar even op de Japanse tour te blijven, het concept van deze serie doet nog het sterkst denken aan de 2000 film "Battle Royale", of "Batoru rowaiaru" zoals de officiële Japanse titel luidt, die op zijn beurt weer de duidelijke inspiratie vormde voor de "The Hunger Games" boeken en films. Ook niet helemal zo verbazingwekkend dus dat deze serie en het concept goed valt bij veel mensen. Het is niet alleen vermakelijk, maar ook fascinerend om te zien hoe de serie inspeelt op de diepste dierlijke instinct van mensen, die laat zien wat er gebeurt wanneer een aantal 'normale' personen in een leven of dood situatie worden gezet. Hoe ver ga je om zelf te kunnen overleven? En wanneer ga je ook de grens over dat je niet meer zou kunnen leven met jezelf?

Origineel op de juiste punten

Het gekke aan de serie is dat het eigenlijk behoorlijk voorspelbaar is. Redelijk aan het begin is het al snel duidelijk wie het langste over zullen gaan blijven en de manier waarop bepaalde personages keuzes maken en verhalen die ze vertellen, maakt ook al snel duidelijk hoe ze zich zullen gaan ontwikkelen. Toch maakt dit uiteindelijk niet heel veel uit, omdat de serie toch nog origineel en onvoorspelbaar weet te zijn op de momenten dat het er echt toedoet: tijdens de letterlijke levensgevaarlijke spelen.

Door de onvoorspelbaarheid weet het niet alleen razend spannend te worden op momenten, maar dit is ook waar de serie zijn originaliteit aan ontleend. Het contrast tussen de kinderachtige spelletjes en omgeving staan in contrast met de extreme consequenties wanneer je als speler een spel verliest. Geen 'continues' bij deze spellen en 'game over' is in dit gevaal ook echt game over voor je. Ik kan me eigenlijk geen serie of film herinneren waarin ik zoveel mensen door het hoofd geschoten heb zien worden. Na een tijdje wordt je er dan ook redelijk 'immuun' voor, maar dit is vast ook hoe de deelnemers van het spel het ervaren moeten hebben, dus dit is geen punt van kritiek in dit geval.

Goed contrast

Ondanks de fantasieachtige sfeer en sets van de serie, is de benadering volkomen rechtlijnig en realistisch te nemen, met extreem geweld en menselijke emoties. Het is opnieuw dit contrast wat ervoor zorgt dat beide extremen zorgen. De serie werkt qua sfeer, maar ook absoluut qua drama, ondanks dat het nogmaals als geheel dus wel altijd behoorlijk voorspelbaar blijft. Daarmee zeg ik overigens niet dat de serie totaal geen verrassingen in petto heeft.

Wisselvallig acteerwerk

Het is een serie die zeker niet zonder zijn zwakke punten blijft. Naast de voorspelbaarheid is het acteerwerk ook behoorlijk wisselvallig te noemen. Sommige acteurs lijken perfect in hun element, terwijl andere voor een vorm van overacting kiezen, waarbij je je af kunt vragen of dit wellicht niet bewust was, om aan het absurdisme van het hele concept toe te voegen en om dingen af toe wat luchtig te houden. En dan zijn er ook nog acteurs die gewoonweg ronduit belabberd zijn. Met andere woorden: tal van acteerstijlen door de gehele serie heen, die af en toe toch ook wel wat verwarrend werken. Het heeft gelukkig geen al te grote invloed op hoe je naar de hoofdpersonages van de serie kijkt.

Er snel doorheen

Voornamelijk door het concept blijft dit een serie die je er lekker doorheen jaagt. Je wilt toch iedere keer weer weten wat voor nieuw spel zal volgen en welke spelers af zullen gaan vallen. Het soort voyeurisme waardoor reality programma's vaak ook zo populair zijn op tv, gecombineerd met het feit dat de serie een prima combinatie van vermaak en extremise weet te bieden waardoor je niet makkelijk op kan houden met kijken en waarschijnlijk na afloop ook direct zin krijgt in een nieuw seizoen!

8/10