Filmrecensie: De slag om de Schelde (2020) Geregisseerd door Matthijs van Heijningen Jr.

Nederlandse film-makers en tweede wereldoorlogfilms is een combinatie die vaak net zo goed werkt als boerenkool en rookworst. "De slag om de Schelde" vormt hier gelukkig ook geen uitzondering op. Met geweldige beelden weet het een sterk verhaal te vertellen, die meer dan één lijn volgt.

Interessante perspectieven

Eén van de elementen waardoor de film goed weet te werken, is doordat het verhaal ervoor kiest om het geheel vanuit verschillende perspectieven te vertellen. Het weet hierbij dingen ook niet als enorm zwart-wit af te schilderen, maar het laat knap zien dat er enorm veel grijstinten zijn wanneer het op oorlog aankomt. De geallieerden worden niet alleen simpelweg als heroïsch getoond, net zo min als dat de Duitse soldaten als marcherende en schreeuwende soldaten worden getoond, die door en door slecht zijn. Het maakt de film enorm menselijk en daardoor vaak ook realistsch en intrigerend om te kijken, waarbij ook de Nederlandse burgers die destijds letterlijk en figuurlijk tussen de twee kampen inzaten, niet vergeten worden.

En bewust of niet, maar het is zeker goed en verfrissend te noemen hoe de film toch voornamelijk onbekende acteurs heeft weten te strikken voor de grootste rollen. Verfrissend, omdat het voor minder afleiding zorgt en het hierdoor ook makkelijker is om je met de personages te kunnen identificeren. Daarnaast weten de acteurs ook nog eens prima werk af te leveren met hun rollen.

Sterk in balans

Ondanks de vele verschillende perspectieven en dus ook personages, voetl de film gelukkig nooit rommelig. Het weet een goede focus te houden door de slag om de Schelde als rode draad te gebruiken en door een goede balans te vinden tussen de verhalen van de verschillende personages. Het is wellicht waar dat niet alle ontwikkelingen of gebeurtenissen even goed werken of interessant genoeg zijn, maar over het algemeen weet het de film niet onnodig te vertragen of melodramatisch te maken. De film had ook gemakkelijk een uur of 3 lang kunnen zijn, maar met zijn 2 uur weet het uiteindelijk net genoeg te vertellen en te laten zien in een prettig tempo, zonder in de gebruikelijke genre clichés en vallen te trappen.

Goed gespendeerd budget

De sets, kostuums en gewoon algehele visuele stijl van de film draagt er ook absoluut aan bij dat deze als een realistisch weet te werken. Het ziet er ongelooflijk goed en knap gemaakt uit, waarbij je je echt in het Zeeland van 1944 waant. De film wordt hierbij gesteund door computer effecten die in dit geval ook echt daadwerkelijk iets toevoegen, zonder als storend te werken. Ze weten veel van de gevechtsscènes ook uitermate effectief te maken.

Het is lastig om in te denken hoe deze film geweest zou zijn wanneer het met een lager budget gemaakt zou zijn. Ik kan in ieder geval zeggen dat in dit geval het budget goed is besteed en ik blij ben dat er meer dan slechts een aantal miljoen was uitgegeven voor dit project.

Een aanrader

Voor wie op zoek is naar een indringende oorlogsfilm zonder opsmuk of welbekende clichés is "De slag om de Schelde" absoluut een aanrader. Net als iedereen die gewoon van een goed vertelde film houdt, die er ook nog eens goed uitziet, of meer te weten zou willen komen over de, toch niet heel bekende, geschiedenis van de slag om de slag Schelde.

8/10