Filmrecensie: Bodies Bodies Bodies (2022) Geregisseerd door Halina Reijn

Wanneer je anders probeert te zijn dan de typische genre-film zou je op zijn minst altijd moeten zorgen dat je ook daadwerkelijk iets te bieden hebt waardoor je benadering weet te werken. Gelukkig was dat een opdracht die "Bodies Bodies Bodies" ook meer dan prima leek te begrijpen.

Laat zich niet in een hokje plaatsen

In de eerste plaats zou je moeten stellen dat "Bodies Bodies Bodies" zich niet makkelijk in een hokje laat plaatsen. Op de oppervlakte lijkt het een horrorfilm/slasher, maar is dat het ook daadwerkelijk? Ik ben toch echt meer geneigd te zeggen van niet. En dat valt de film te prijzen. Het maakt het namelijk tot een behoorlijk originele beleving, die alsnog slim gebruik maakt van genre-clichés om de spanning en mysterie op te bouwen, maar tegelijk ook handig clichés vermijdt door zijn geheel eigen draai aan dingen te geven. Iedere keer wanneer je dus denkt dat de film vast wel een bepaalde richting op zal gaan, blijkt het uiteindelijk dus totaal iets anders te worden.

Weet te werken

Origineel en anders zijn is echter één ding, maar het zou natuurlijk ook nog altijd moeten werken. En ondanks dat ik niet zou willen stellen dat de film overal werkt, werkt het over het algemeen wel meer dan prima!

Het begin is misschien wat sloom en nietszeggend en de personages blijven vrijwel allemaal verre van goed of interessant genoeg, maar het verhaal- en de richtingen die het ingaat weten dingen vrijwel altijd gaande te houden, in termen van spanning en mysterie, waardoor dingen ook vrij constant alsnog interessant weten te blijven om te kijken.

Misschien wat te zelfbewust dan goed voor de film is

Dat de film wat 'anders' dan gebruikelijk is houdt ook in dat het vaak ook veel dingen uitprobeert. Hoewel ik moet zeggen dat de film zich vaak nog wel redelijk inhoudt met zijn thema's en ook benadering, voelt het af en toe toch ook wel wat onwennig om te kijken. Daar waar het prettig is dat de film veel dingen anders doet en origineel weet te zijn, zou het toch ook wel prettig zijn geweest wat meer duidelijke en bekende patronen had gevolgd. Niet omdat het daarmee per se ook beter om te kijken zou zijn geweest voor een breder publiek, maar meer omdat het iets is wat je zo af en toe uit de film haalt.

De film is duidelijk- en ook terecht trots op zichzelf, maar het staat af en toe nog net niet stil om de kijker in de zij te porren of te knipogen, om te laten zien hoe verrassend en uniek het wel niet weet te zijn met zijn benadering. Het is dan ook niet een film die overloopt van het realisme, al werkt dat anderzijds wel juist weer prima voor zijn algehele stijl.

Gevarieerd en visueel goed

Het is zeker geen film die de gemakkelijke route kiest. Zo ook zeker niet met zijn visuele stijl. Visueel gezien ziet de film er gelukkig wel erg knap uit. Knap, omdat het een duistere benadering kiest, zonder daadwerkelijk ook als donker aan te doen. Iets waar niet veel andere (genre)films succesvol in weten te slagen.

Het weet ook knap gevarieerd te bljven, ondanks dat het zich wel voor het grootste gedeelte op één locatie afspeelt. Van al te veel of al te erge herhaling is nooit echt sprake, al voelt de film hier en daar wel wat lang uitgerekt. Doordat de film echter rond de 90 minuten kort blijft wordt dir verder nooit heel storend allemaal en over het algemeen weet de film wel een prettig tempo vast te houden.

Prima, unieke belevenis

Het kijken van deze film werkt zowel uniek als fascinerend genoeg. Misschien nooit een heel meeslepende film, maar desalniettemin toch spannend, verrassend en leuk, voor met name de mensen die in de stemming zijn voor een film die eens een keer wat anders probeert te doen.

7/10