Filmrecensie: Nightride (2021) Geregisseerd door Stephen Fingleton

Films die uit één of slechts een handjevol shots bestaan zijn misschien minder zeldzaam dan je denkt, maar iedere keer wanneer er één gemaakt wordt blijft het wel een enorm ambitieus en ook bijzonder werk om te kijken.

Interessante poging

Als ik de film met iets zou moeten vergelijken, dan zou dat de 2013 film "Locke" met Tom Hardy zijn. Net als deze film speelt het zich vrijwel volledig in een auto af, waarin de camera gericht blijft op zijn hoofdpersonage. De film speelt zich uiteraard ook in real time af en om het verhaal voort te laten bewegen en interessant te maken, is de hoofdpersoon continu met andere personen aan het bellen, terwijl hij een criminele actie in goede banen probeert te leiden.

Of nou ja, de film poogt om dingen interessant te maken. Het slaagt hier eigenlijk maar mondjesmaat in omdat de film voor het grootste gedeelte uiteraard veel 'talk' en weinig 'play' blijft. Het is niet vervelend om te kijken en het tempo is gelukkig ook vrij goed, maar het is ook vrij voorspelbaar in de manier hoe het zich ontwikkeld. Gelukkig weet het op momenten wel aardig spannend te worden, waardoor het ricting het einde alsnog een prima genrefilm weet te worden.

Knap gemaakt

Het is natuurlijk ook een knap gemaakte film, waarbij met name het camerawerk eruit springt. Het geeft de film een zeer professionele uitstraling, ondanks het feit dat het uiteraard vrijwel niets heeft gekost om te maken. De camera blijft echter vaak wel heel erg op zijn hoofdpersoon plakken, waardoor er toch wat weinig variatie in de film zit. De is met name in het begin en midden van de film toch wel een probleem op bepaalde momenten.

Niet al te goede personages of acteurs

Een film als deze vertrouwd naast zijn script en met name de dialogen, uiteraard ook enorm op zijn acteurs. Met name op de persoon die de hoofdpersoon speelt, aangezien deze en deze alleen, voor minimaal 90% van de film in beeld is.

Maar nee, aan het acteerwerk schort toch wel het één en ander. Het is zelfs ietwat zwak te noemen op momenten, wat zeker niet het realisme ten goede komt. Probleem met de hoofdpersoon blijft toch ook wel dat je naar een crimineel zit te kijken. Een crimineel die uit het wereldje probeert te stappen, maar desalniettemin een crimineel. De film geeft je daarbij nooit echt goede redenen waarom je deze persoon leuk zou moeten gaan vinden en hopen dat hij en zijn geliefden de avond heelhuids door zullen gaan komen.

Zeker niet slecht

Al met al blijft het zeker geen slechte poging en is de film zelfs een prima film om te kijken, maar het is absoluut niet zonder zijn problemen. Het kijken waard, maar het verhaal, de personages en het acteerwerk weerhoudt de film er wel van om ook ooit een écht geslaagde film te worden.

6/10