Filmrecensie: Jackass Forever (2022) Geregisseerd door Jeff Tremaine

Zitten we na een dikke 20 jaar nog altijd te wachten op een groep volwassen kerels van rond de 50 die zich als een stel kleuters gedragen, terwijl ze de meest stupide stunts uitvoeren en elkaars leven een nachtmerrie maken? Natuurlijk zitten we daar op te wachten!

Zolang mensen nostalgisch blijven ben je nooit te oud

Als je rond 2000 gezegd zou hebben dat Johnny Knoxville en kompanen rond 2022 nog altijd dezelfde stunts zouden uitvoeren zou ej wellicht niet alleen voor gek zijn verklaard, maar zou de algemene gedachte hier ook over zijn dat het inmiddels vast enorm uitgemolken en uitgedud  zou voelen en wellicht zelfs wat triest. Door echter continue een aantal jaar geen nieuwe film of tv programma uit te brengen blijft de formule echter nog altijd vers genoeg, met inmiddels ook meer dan voldoende mensen die nostalgisch voor het concept en de groep mannen zijn.

Als Harrison Ford nog altijd Indiana Jones kan zijn, Arnold Schwarzenegger The Terminator, Sylvester Stallone John Rambo an zolang The Rolling Stones nog altijd op kunnen treden, is er werkelijk ook geen enkele reden om te denken dat deze groep ooit op zal houden met het maken van Jackass films of tv programma's die gerelateerd zijn aan het concept. Dit is waar ze beroemd mee zijn geworden en hun grootste successen mee hebben behaald. De gedachte dat je dan ook ooit ergens te oud voor zou zijn of dat iets na verloop van tijd over zou moeten zijn is inmiddels dan ook wel wat achterhaald, in een tijd waarin mensen ook steeds meer nostalgisch naar tv programma's en films van vroeger. Een reden waarom we Mark Hamill ook not altijd in Star Wars projecten zien en waarbom bijvoorbeeld iemand als Michael Keaton no 30 jaar weer de cape van Batman omdoet op zijn 70e.

Het concept lijkt nooit te gaan vervelen

Belangrijker is echter natuurlijk dat het concept nog altijd werkt. Het houdt altijd iets enorm bevredigends om andere mensen door extreme dingen te laten gaan, die je zelf nooit zo durven of überhaupt willen. De dingen die de Jackass cast zichzelf en elkaar aandoen zijn werkelijk weer onvoorstelbaar. Dingen die extreem pijn lijken te doen, maar ook dingen die extreem vernederend zijn. Alles met een lach en gevoel van plezier natuurlijk. Deze groep weet natuurlijk ook al te goed waar ze voor getekend hebben en zijn geen nieuwtjes meer.

Het stokje overdragen

Wel zijn er andere 'nieuwtjes' aanwezig in deze film, waarbij het duidelijk is dat de groep langzaamaan het stokje door wil geven aan een nieuwe generatie, zodat er over een jaar of 50 waarschijnlijk nog altijd Jackass films uitgebracht zullen blijven worden. Deze groentjes voegen op dit moment nog niet heel veel nieuws toe aan de film en hun persoonlijkheden schijnen nog altijd niet genoeg door, met uitzonder van wellicht Poopies, maar ze voelen in ieder geval niet, niet op hun plaats in deze film, of alsof ze teveel afleiden van de groep waar veel van ons mee zijn opgegroed.

De persoonlijkheden zijn altijd een belangrijk element geweest van Jackass, maar waar iedereen het uiteindelijk toch altijd over zou hebben zijn de stunts en andere gekkigheden die worden uitgevoerd. Daaraan ook geen gebrek in deze vierde Jackass film, waarbij we de .5 films en spin-offs gemakshalve maar even niet meetellen.

Effectief als altijd

De stunts zijn zowel belachelijk als creatief als altijd. Zelfs wanneer je alle Jackass films en seizoenen hebt gezien zal er meer dan genoeg in deze film voor je zitten om verrast door te zijn en blijven grenzen opnieuw worden verlegd. Hoe iemand nog altijd niet om het leven is gekomen of bijvoorbeeld blijvend verlamt is geraakt tijdens het maken van een Jackass film of serie blijft ongelooflijk, wanneer je ziet wat ze allemaal uitvoeren soms. Met deze film lijken ze ook opnieuw iets meer terug naar de roots te gaan, waarbij de grootsheid van de stunts vaak wordt ingeruild voor de dingen die iets minder ingewikkeld lijken om op te bouwen en uit te voeren. Dat zal wat bedrog zijn soms, maar het voelt meer puur en simplistisch in zijn opzet dan bijvoorbeeld de twee laatste films, wat op geen enkele manier een punt van kritiek is.

Het is waar dat in iedere film de ene persoon altijd meer aanwezig lijkt dan de ander. Hier speelt wellicht bij mee dat het er maar net van afhangt wie fit- of misschien beter gezegd, niet gewond genoeg was om een stunt uit te kunnen voeren. Zo is Steve-O niet enorm aanwezig en voeren Chris Pontius en Preston Lacy maar weinig stunts uit, terwijl Danger Ehren daarentegen contiue de sjaak lijkt te zijn.

Wanneer je de Jackass seizoenen terugkijkt zal je ook beter beseffen dat het altijd zo is geweest dat de groep enorm gewisseld heeft qua samenstelling en er personen zijn die nu zelfs nooit meer voorkomen in een Jackass productie. Dit gemis wordt echter altijd effectief opgevangen door anderen waardoor ik wel durf te zeggen dat Jackass inderdaad 'Forever' zal zijn.

Top vermaak

Het plezier straalt er opnieuw vanaf en de stunts zijn even idioot en vermakelijk als altijd. Zal het ooit flauw of ineffectief gaan worden om te kijken? Ik vermoed toch echt van niet. Zelfs niet wanneer deze oude groep rond de 70 zal zijn!

Vermaak in wellicht zijn meest banale en smakeloze vorm (al blijft dat altijd subjectief), maar oh zo leuk en enorm effectief.

8/10