Filmrecensie: Antlers (2021) Geregisseerd door Scott Cooper

Deze film is toch ietwat een rare. Het is namelijk een bovengemiddeld goed uitziende film, maar toch weet het qua sfeer en spanning nooit helemaal lekker los te komen. Een gemiste kans, want ook qua concept zou je zeggen dat er absoluut meer ingezeten had.

Film berooft zichzelf van vrijwel alle spanning en mysterie

Het is vrij makkelijk om de vinger op de zere plek te leggen. Het is een film die sterk op zijn mysterie vertrouwd, maar gek genoeg kiest de film er ook voor om direct vanaf het begin duidelijk te maken wat er gaande is. Ondanks dat je natuurlijk niet gelijk alle details weet is in grote lijnen wel duidelijk waar het gevaar precies vandaan komt en zelfs hoe dit gevaar is ontstaan. Dit ontneemt niet alleen de film vrijwel geheel van al zijn mysterie, maar ook van zo goed als alle spanning.

Matige opbouw en behandeling van he verhaal

Dingen hadden wellicht nog enigzins gered kunnen worden, wanneer de opbouw van het verhaal verder wel goed en interessant geweest zou zijn. Maar zoals voorgaande zin al doet vermoeden, is dit niet bepaald het geval. De film voelt zelfs enigzins onderontwikkeld wanneer het op het verhaal aankomt.

Er wordt gepoogd om de hoofdpersonages wat meer achtergrond te geven, zodat ze ook wat meer diepgang krjigen, maar dit gaat allemaal nergens heen. Het is uiteindelijk allemaal totaal niet van belang en voegt daarnaast niets toe aan de persoonlijkheid van de personages.

Meer ergelijk is dat de film uiteindelijk zelfs meer vragen dan antwoorden achterlaat. Simpel gezegd zijn de dingen die in deze film totaal niet logisch en dan heb ik het niet eens over het feit dat bepaalde personages in monsters veranderen. Nee, ik heb het meer over de keuzes die gemaakt worden door personages, of wellicht beter gezegd, de keuzes die ze niet maken, hoe logisch het ook zou zijn om het wel te doen.

Niet verschrikkelijk

Gelukkig voelt de film nooit als een totale ramp om te kijken. De visuele sfeer verdoezeld absoluut veel. Het weet je zelfs af en toe zo voor de gek te houden dat je alsnog denkt dat je af en toe alsnog een hele aardige genrefilm zit te kijken. Ik kan me dan ook prima indenken dat de liefhebbers van moderne horror zich alsnog meer dan prima zullen vermaken met deze film. Verwacht alleen alsjeblieft niet dat je ook meegesleept gaat worden door het verhaal, of dat de film goede schrikmomenten voor je in petto heeft. Wel genoeg bloed en redelijke effecten, maar dat was het dan ook wel.

Positief puntje is ook dat het acteerwerk redelijk goed te noemen is, met acteurs als Keri Russell en Jessie Piemons in de hoofdrollen. Het is echter altijd gevaarlijk om kinderen ook een grote rol in je film te laten spelen. Voor jonge acteurs is het vaak toch wat lastig om op een goede en realistische manier om te gaan met het drama en ook de horror momenten uit de film. Niet dat de jonge acteurs in deze film erg slecht zijn, maar ik zou ook niet willen zeggen dat ze enorm indruk weten te maken

Orgineel, maar niet goed gedaan

"Antlers" is uiteindelijk een vrij originele horrorfilm, waarvan het jammer is dat de filmmakers geen idee leken te hebben hoe de film ook als dusdanig naar het scherm te brengen. Nooit verschrikkelijk om te kijken, maar ook zeer zeker nooit bijster goed.

6/10