Filmrecensie: Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings (2021) Geregisseerd door Destin Daniel Cretton

Tussen het gewel van alle Marvel superheldenfilms door lijkt het een lastige opgave om vandaag de dag nog met iets origineels op de proppen te komen, wat bovendien ook aan zal spreken. Iets wat "Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings" bewonderingswaardig goed lukt. Niet alleen dankzij zijn personages, maar ook zeker het verhaal en de benadering.

Zeker geen typische superheldenfilm

Ik ben zelfs wat huiverig om de film ook echt een superheldenfilm te noemen. Het neemt namelijk een benadering die meer gebruikelijk is voor Aziatische films, met mythologische wezens, personen met sterke (tover)krachten en vechtscène waarbij zwaartekracht geen enkele rol speelt.

De echte test voor het personage Chang-Chi zal wellicht dan ook nog moeten volgen, wat betreft de titel 'superheld', zodra hij te zien zal zijn in meer typische genrefilms, naast Avengers. Ik heb er echter wel vetrouwen in dat dit helemaal goed gaat komen. Het is gemakkelijk om Simu Liu leuk te vinden in zijn rol en zijn toch wel redelijk unieke superkrachten zullen er ook voor gaan zorgen dat hij in de toekomst een belangrijke rol zal gaan spelen- en tal van heerlijke en visuel indrukwekkende vechtscènes achter zijn naam zal krijgen, waar je in deze film al een eerste voorproefje van krijgt.

Simpel maar effectief

Wanneer je het verhaal van de film gaat analyseren kun je eigenlijk niet anders dan tot de conclusie komen dat het allemaal wel erg simpel en ook zonder echte verrassingen is. Waardoor de film toch enorm goed weet te werken, is omdat het weinig 'fout' doet met zijn verhaal. Dingen worden nooit belachelijk of ongeloofwaardig, omdat de film er goed in slaagt om zijn eigen wereld, maar ook zo zijn eigen regels te creëren, waar je gemakkelijk in mee kunt gaan.

Het tempo is bovendien prettig te noemen. Ondanks dat de film bol staat van flashbacks, voelt het wel alsof de film constant voortbeweegt in sneltreinvaart. Geen onnodige subplots die ook ruimte zouden bieden voor onnodige clichés. Ook een reden waarom de film nog altijd uniek en goed weet te werken, ondanks het simpele verhaal.

Toegankelijk

Dat de film voelt alsof het altijd in beweging is heeft uiteraard ook met de actie en flitsende scènes. Je hoeft ook zeer zeker niet bekend te zijn met Aziatische cinema om de stijl- en met name gevechtscènes, uit deze film te kunnen waarderen. Het is een zeer toegankelijke film, met ook tal van moderne en meer westerse invloeden. Het weet tal van stijlen succesvol te combineren, waardoor deze film meer dan prima om te kijken is voor jong en oud en ongeacht met wat voor type films je bent opgegroeid.

Door te zeggen dat de film er stijlvol uitziet en de actiescènes effectief zijn, houdt echter niet in dat ik de film ook weg kan laten komen met sommige effecten. De kleine effecten gedurende de meer kleinere gevechten zijn allemaal prima, maar hoe groter de film wordt, hoe meer gehaast en minder geslaagd een aantal van de computer effecten er toch uitzien.

Origineel en goed voor iedereen

Binnen het genre weet het zowel uniek als effectief te werken, waardoor "Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings" prima aan te raden valt voor iedereen. Of je nou wel of niet van superheldenfilms houdt en of je nou wel of niet goed bekend bent met Aziatische films. Er valt genoeg te genieten!

8/10