Filmrecensie: The Last Duel (2021) Geregisseerd door Ridley Scott

Een goede genrefilm maken is zowel een vloek als een zegen. Zo wordt vaak nog altijd iedere film waarin iemand een zwaar oppakt vergeleken met Ridley Scott zijn eerder film "Gladiator". Iets waar Scott zelf ook last van heeft gehad gedurende zijn carrière tijdens het maken van films als "Kingdom of Heaven", "Exodus: Gods and Kings" en "Robin Hood". Films die allemaal verre van slecht zijn, maar wel in het niets vallen bij zijn "Gladiator". Hetzelfde lot lijkt "The Last Duel" een beetje beschoren te zijn, al is het opnieuw zeker niet eerlijk om dit werk met ieder ander werk te vergelijken, Het is namelijk absoluut zijn eigen ding en weet dan ook genoeg originaliteit te bieden!

Sterke benadering

Het lijkt wellicht eerst wat lastig om de film te komen, aangezien er niet echt een plot wordt gevolgd. Dingen geburen simpelweg en de film laat deze gebeurtenissen zien. Na een tijdje wordt echter duidelijk welke richting het verhaal opgaat en belangrijker, het word ook daadwerkelijk een goed vertelde film.

De benadering is wellicht niet volledig origineel voor degenen die al bekend zijn met Akira Kurosawa's "Rashômon", waarin dezelfde gebeurtenissen telkens opnieuw worden verteld vanuit het perspectief van een ander persoon, waardoor 'waarheden' plotseling anders worden en personen die eerder onschuldig leken plotseling toch niet zo onschuldig lijken te doen, terwijl het verhaal uiteindelijk meer en meer de waarheid nadert riching het einde. Dat dit dus al eerder gedaan is houdt echter natuurlijk niet aan dat het niet nog eens gedaan kan of mag worden. Het is gelukkig ook een benadering die erg goed voor dit specifieke verhaal werkt, waarbij ook wel degelijk genoeg originele elementen aanwezig zijn.

Niemand is perfect

Het knappe aan de film is ook dat je moeite zal hebben om een kant te kiezen. De film zelf kiest ook zeer zeker geen zijde. Bewust uiteraard, om er extra nadruk op te leggen dat wat voor de één de waarheid is, dit alsnog totaal anders kan overkomen in de beleving van de ander. We zijn allemaal vatbaar hiervoor en schuldig hieraan en wat de film ook goed weet bloot te leggen is dat niemand perfect is, zonder dat je de personages ook intens begint te haten.

Het is een zeer intrigerende film in dat opzicht om te kijken. Het is fascinerend om te zien hoe het verhaal zich ontvouwt en de personages zich continue blijven doorontwikkelen.

Keerzijde van de benadering

De benadering had echter ook een keerzijde. Doordat dingen zich telkens bleven doorontwikkelen en dingen continue anders bleken te zijn dan je eerder nog dacht, wordt je ook nooit echt een waar kijkje gegund in de hoofden van de personages. Je weet nooit echt wat er in ze omgaat, waardoor het geheel toch ook wat afstandelijk wordt om te kijken. Emotioneel blijft de film dan ook wat vlak aanvoelen, zonder dat dit overigens ten koste gaat van de fascinatie jegens het verhaal.

Zeer intrigerende kijkbeleving

Uiteindelijk weet "The Last Duel" absoluut een originele en intrigerende film te blijven om te kijken, met thema's van alle tijden, waar je ook zo diep in zou kunnen lezen als je zelf maar zou willen. Maar ook wanneer je dingen meer oppervlakkig zou bekijken blijft de film een ware belevenis, die er enorm goed uitziet en ook zeer sterk geacteerd is, met uitmuntende rollen van Adam Driver, Matt Damon en Ben Affleck.

8/10