Filmrecensie: Dinner in America (2020) Geregisseerd door Adam Rehmeier

De eenvoud gecombineerd met zijn brutaliteit maakt "Dinner in America" echt wel een bijzondere kijkervaring. Eén die voor het overgrote gedeelte ook absoluut effectief is, al is het niet één waarbij het verhaal ook een verwoestende indruk achterlaat.

Goed verpakt

Het is absoluut een heerlijke film om te kijken. Eén die niet eens zozeer voor puur vermaak gaat, maar wel enorm vermakelijk weet te werken door zijn prettige stijl en fijne personages. Het zit daarnaast ook vol met humor, ondanks zijn nog wel altijd serieus klinkende verhaal.

Het komt er dan ook vooral op neer dat de film enorm goed is verpakt. Een film die op de oppervlakte vermaakt, maar ook uit durft te delen en eigenlijk een schreeuw tegen de hedendaagse standaarden en verwachtingen van de moderne maatschappij zijn. Een film die het opneemt voor de underdogs en buitenbeentjes, waarbij het als kijker erg gemakkelijk is om met de personages mee te kunnen leven, ook al zijn ze werkelijk verre van perfect.

Zet niet altijd genoeg door

Uiteindelijk blijft het hier ook echter wel bij, wanneer je alleen naar het verhaal kijkt. Het is niet echt een film met een verdere onderliggende boodschap. Dat hoeft natuurlijk ook zeer zeker niet, maar dit blijft toch wel een beetje het type film wat hier van had kunnen profiteren. Een boodschap die een blijvende indruk op je achter zou laten. Iets wat je aan het denken zet en lange tijd bij je zal blijven.

Nee, "Dinner in America" levert, maar een stap verder wil het nooit echt gaan. Niet dat het de film enorm oppervlakkig maakt, maar het zorgt er wel voor dat het na verloop van tijd wel wat van zijn kracht verliest. De tweede helft van de film is dan ook zeker niet zo leuk en sterk om te kijken als zijn eerste.

Vrij originele stijl

Verder absoluut weinig reden om al te negatief over deze film te zijn. Het is namelijk toch echt een hele fijne en originele om te kijken.

Dat de stijl van de film is redelijk origineel te noemen, doordat het eigenlijk voor een behoorlijke overdreven en komische stijl gaat, waarbij het tegelijkertijd nog wel altijd als realistisch weet te werken. Ik denk dat dit voornamelijk komt doordat veel mensen zich in grote of mindere mate zullen herkennen in de personen in deze film en de situaties en levensfase waar ze doorheen gaan. Het maakt "Dinner in America" ook een vrij universele film wat zijn thema's betreft, ondanks dat zijn titel misschien anders doet vermoeden.

Sterke personages

Of een film als deze wel of niet goed weet te werken hangt ook vaak enorm af van zijn personages, aangezien de film door hen wordt gedragen. Zoals eerder gezegd zit het met de personages in deze film echt wel snor.

Het is juist fijn dat ze als verre van perfect worden neergezet, waardoor ze juist enorm menselijk weten te worden. Het zijn niet eens personages waarme je per se in het echte leven vrienden mee zou willen worden, maar dat houdt niet in dat je je wel vrij gemakkelijk in hun schoenen zou kunnen verplaatsen. Dit is enorm kanp gedaan door de film, die het vrij gemakkelijk maakt om je hiertoe in staat te stellen.

De acteerprestaties zijn ook meer dan prima, wat uiteraard ook helpt om de personages goed te laten werken. Niet per se acteurs die je ook in veel grote producties aan zal gaan treffen, maar die voor dit soort film wel de juiste toon weten aan te slaan.

Prima kijkervaring

"Dinner in America" blijft bovenal een zowel goede als leuke kijkervaring, waarbij af en toe wel wat 'kick & punch' mist en de boodschap minder sterk weet te werken dat de film-makers met zijn thema's wellicht voor ogen hadden, maar dat is uiteindelijk allemaal geen reden om deze film links te laten liggen. Echt wel een fijne- en ook vrij originele aanrader.

7/10