Filmrecensie: Big Sky River (2022) Geregisseerd door Peter Benson

Weer een film die duidelijk niet uitblinkt met creativiteit en enorm simplistisch in elkaar, maar dat is allemaal niets waar de liefhebbers van het genre enorm over zullen gaan klagen. Neemt niet weg dat "Big Sky River" niet meer dan een gemiddel genre-poging genoemd kan worden, die uiteindelijk zelfs iets onder het niveau van de gemiddelde genrefilm duikt.

Weet op geen enkele manier te verrassen

Er is werkelijk niets aan "Big Sky River" wat daadwerkelijk als een verrassing zal komen. Het ontwikkeld zich ook vrij voorspelbaar, wat ergens tegelijk ook geruststellend en prima is. Je hoeft met deze film niet bang te zijn dat het ooit te serieus of zwaar zal gaan worden, wat wellicht niet heel aanlokkelijk klinkt, maar wanneer je in de stemming voor iets veiligs en simpels blijft, blijft die wel degelijk nog altijd een prima film om te kijken.

Doet wel erg weinig

Het is ook een film die niet eens zo gek veel verkeerd doet. Maar het is dan ook een film die eigenlijk totaal helemaal niets probeert te doen, anders dan je een simpele romance bieden.

Er zitten echt wel wat aardige verhaallijnen verborgen in de film, maar de film weet hier nooit heel goed mee om te gaan. Dingen willen dan ook maar niet ooit écht interessant worden en het is teleurstellend hoe sommige dingen wat naar de achtergrond gedrukt worden, die duidleijk wel wat meer diepgang en effectieve variatie aan de film toegevoegd zou kunnen hebben.

Matig drama

Voor het grootste gedeelte blijft het een hele veile en lieve film. Het is pas tegen het einde dat er ook wat meer drama in de mix wordt gegooid, al mag het eigenlijk geen naam hebben. Het is ook iets wat enorm geforceerd voelt en weinig effectief, wat uiteraard ook komt doordat je simpelweg weet dat dingen uiteindelijk altijd goed uit zullen gaan pakken voor de hoofdpersonen uit de film.

Goede personages, maar zwakke romance

De hoofdpersonen zijn ook niet eens zo gek gescheven, al kan ik niet echt zeggen dat de romance tussen de twee enorm sterk weet te werken. Het gaat allemaal wel wat snel en erg gemakkelijk soms, voor twee mensen die duidelijk eigenlijk helemaal nog niet toe zijn aan een nieuwe relatie. Het is een beetje het type film waarbij ik het idee heb dat zijn twee personen zes maanden na het afronden van het verhaal in deze film, alsnog uit elkaar zouden gaan. Klinkt wat pessimistisch, maar zijn romance was niet echt iets waar ik een heel sterk gevoel bij had.

Aan de ene kant weet het echt nog wel prim voor de film te werken, in de zin van dat het lief werkt voor de film, maar door het gebrek aan ontwikkeling en de nodige diepgang zal het lastig zijn om er verder echt iets bij te kunnen voelen, laat staan dat je gelooft dat deze twee personen echt voor elkaar gemaakt zouden zijn.

Het is ook erg jammer hoe de film verder maar weinig op andere personages weet te concentreren, terwijl er echt wel een aantal leuken in deze film rondliepen. Uiteindelijk voegen ze allemaal maar bar weinig toe aan het verhaal en hun aanwezigheid voelt vaak dan ook enorm nutteloos. Het voelt zelfs als een verspilling dat ze überhaupt geïntroduceerd worden.

Geen hele sterke genrefilm

De film blijft niet zonder zijn charme en blijft effectief genoeg voor de liefhebbers van het specifieke genre. Maar door hoe onderontwikkeld en weinig verrassend veel zaken bljiven, is het verder geen hele sterke genrefilm te noemen.

5/10