Recensie: Resident Evil (2022)

Als je van deze serie een continuering van de videospellen of eerdere films die gebasseed zijn op "Resident Evil" verwacht zal je bedrogen uit gaan komen. Zeer bedrogen. Hetzelfde geldt als je van deze serie een lading aan zombies en bijbehorend geweld, bloed, viezigheden en vermaak zal verwachten. Of nee, zelfs wanneer je ook maar iets van kwaliteit zou verwachten kom je enorm bedrogen uit.

Ik heb er eigenlijk niet eens zoveel problemen mee dat het volledig losgekoppeld is van de videospellen en eerdere films. Het is prima wanneer een serie zich in dezelfde wereld afspeelt, maar een ander verhaal en personages volgt. Dan moet dit echter natuurlijk wel op zijn minst goed en/of leuk om te volgen zijn.

De serie voelt enorm aan als één die binnen een halfjaar was bedacht, geschreven en geschoten, om maar zo snel mogelijk iets beschikbaar te hebben, voor ook nog eens zo weinig mogelijk geld. Het is enorm ondoordacht en weet vrijwel niets interessants met zijn concept te doen, terwijl de mogelijkheden wel zo goed als eindeloos waren.

Grootste vraag die deze serie oproept blijft toch wel voor wie deze exact gemaakt is. Voor de liefhebbers van "Resident Evil" en zombies in het algemeen is dat namelijk echt niet het geval en het lijkt zich met zijn verhaal en personages toch echt meer op jonge tienermeiden te concentreren, terwijl deze over het algemeen toch echt weinig interesse zullen gaan hebben in een serie waarin loslopende en moordende zombies een rol spelen.

Hoe het verhaal van de serie is opgebouwd is sowieso enorm frustrerend en ineffectief. Het volgt eigenlijk twee verhaallijnen, één die zich in het heden afspeelt en één in het verleden, waarin wel dezelfde personages worden gevolgd. Ik ga ook niet liegen; vaak vergat ik totaal dat het dezelfde personages waren. Probleem is namelijk dat ze door actrices worden gespeeld die allen rond dezelfde leeftijd lijken te zitten, maar qua uiterlijk niet eens enorm veel op elkaar lijken.

Het voegt uiteindelijk bovendien totaal niets toe dat de serie constant over en weer springt tussen het verhaal dat zich in het verleden afspeelt en het heden. Het voelt totaal niet met elkaar verbonden, maar ook werkelijk geen van de twee verhaallijnen weet ooit ergens interessant, spannend of verrassend mee te worden. Zo betrapte ik mezelf er ook constant op dat ik eigenlijk meer met andere dingen bezig was dan met het kijken naar de serie wanneer ik deze op had staan.

Een grote reden waarom de serie ook maar niet goed wil werken zijn zijn personages, of misschien beter gezegd de acteurs. Het is toch wat cru om te zeggen, maar ik kan het niet anders brengen dan dat de acteerprestaties, op een enkeling na, werkelijk verschrikkelijk slecht zijn. Ik bedoel dan echt tenenkrommend slecht, waardoor de al weinig overtuigende dialogen en ontwikkelingen in het verhaal nog ongeloofwaardiger overkomen.

Het is ook ongelooflijk hoe de computereffecten in een moderne serie er toch nog uit kunnen zien alsof ze in een goedkope B-film van 15 jaar geleden thuishoren. Over ongeloofwaardigheid gesproken...Nee, het helpt dan duidelijk ook niet om de serie nog enigzins vermakelijk te maken met goede actie of overtuigende zombies.

Het is een verschrikkelijk slechte serie, die 8 afleveringen lang niets interessant weet te ontwikkelen, niet vermakelijk wil worden en om de fans ook nog maar eens te beledigen, totaal niet aanvoelt als een onderdeel van de wereld van "Resident Evil". Het is waar dat de laatste twee afleveringen een lichte verbetering laten zien, maar het blijft uiteindelijk een serie waarin geen enkele aflevering uiteindelijk een zes waard zou zijn.

4/10