Filmrecensie: West Side Story (2021) Geregisseerd door Steven Spielberg

waar veel mensen andere prioriteiten hebben en het vaak wat rustiger aan gaan doen na hun 70ste levensjaar, vond Steven Spielberg het een goed idee om voor het eerst in zijn carrière een musical te maken. Een genre dat zijn laatste piek inmiddels ook wel weer gezien had. Allemaal dingen waar Spielberg zich gelukkig weinig van aan had getrokken en met "West Side Story" levert hij dan ook een memorabele nieuwe versie van het bekende verhaal.

Een nog altijd effectief hedendaags verhaal

Reden waarom het verhaal van "West Side Story" na al die jaren nog altijd zo goed werkt is omdat het een verhaal is die vrijwel alles in zich heeft wat belangrijk is voor een goed verhaal. Romance, drama en grootse thema's die slim verpakt zijn in een veelal vermakelijk jasje.

Ook is het zeer zeker een verhaal van alle tijden, al speelt het verhaal zich in de film in het New York van de jaren '50 van de vorige eeuw af. Je kunt de thema's uit de film zo letterlijk of metaforisch nemen als je zelf zou willen, zonder dat het iets van zijn kracht of betekenis verliest. Thema's als rassenhaat, discriminatie, geweld, vooroordelen en verboden liefdes zijn van alle tijden en ook vrij universeel. Wat het verhaal echter knap doet is dingen er nooit te dik bovenop leggen, waardoor het juist effectiever wordt en dus ook beter binnenkomt, helemaal wanneer je de film eenmaal een beetje hebt kunnen laten bezinken.

Klinkt wellicht als zware kost, maar zoals eerder gezegd weet "West Side Story" voornamelijk een vermakelijk film te blijven, met zijn blije personages, felle kleuren en vrolijke liedjes. Wellicht ook juist een reden waarom het drama uiteindelijk zo goed werkt. De contrasten van de film weten elkaar knap te versterken.

Zowel trouw aan zijn oorsprong als vernieuwend

Een film die gebasseerd is op een musical loopt al snel het gevaar dat het ook als een theater productie aan zal voelen. Gesloten, alsof het verhaal zich volledig op een podium afspeelt, met beperkte locaties. Iets waar deze filmversie van "West Side Story" echter totaal geen last van heeft. Het is een groots opgezette film, met indrukwekkende sets en een gevoel van vrijheid, al weet het tegelijkertijd trouw en respectvol te zijn richting zijn oorspong, door de camera dicht op zijn personages te houden en geen scènes te hebben die je in theorie ook niet in een theatervoorstelling zou kunnen zien. Het is een reden waarom deze versie van "West Side Story" zowel liefhebbers van het toneelstuk, liefhebbers van musicals in het algemeen, maar ook de meer 'gewone' kijker aan zal spreken, die wellicht niet gewend is aan toneelstukken en/of musicalfilms. Het is dan bijvoorbeeld ook een prima eerste film om te kijken wanneer je kennis zou willen maken met het genre.

Sterke musical elementen

En laten we eerlijk zijn, musicals hebben vaak maar één nummer die écht memorabel is en vaak dan ook de gehele musical draagt. "West Side Story" is hier echter een uitzondering op. Sterker nog, ik denk dat de overgrote meerderheid van mensen een aantal nummers uit de film zou herkennen, ook al hebben ze wellicht nog nooit eerder een toneel of filmversie van het verhaal gezien. Het is zo bekend en herkenbaar.

De uitvoering ervan is daarnaast in de film ook zeer indrukwekkend te noemen. De zang is niet alleen gewelidg, maar ook de choreografie, gecombineerd met het fantastische camerawerk en aankleding van de film.

Vooral technisch is het ook een zeer indrukwekkende film om te kijken, helemaal wanneer je er goed op zou letten. Een reden waarom "West Side Story" ook nog eens één is die je meerdere keren zou kunnen kijken en waarschijnlijk iedere keer nieuwe dingen in zal gaan ontdekken, waardoor je de film ook nog meer zal gaan waarderen.

Sterk geacteerd

Wie had ook gedacht dat Ansel Elgort zo'n goede zangstem zou hebben. Rachel Zegler is daarnaast ook een ontdekking. Het acteeerwerk in het algemeen is ook zeer sterk te noemen, wat tevens laat zien dat dit een film is die met enorm veel zorg is gemaakt. Steven Spielberg is erin geslaagd om iedereen het beste uit zichzelf te laten halen, zonder dat het acteerwerk ook overdreven wordt, zoals vaak toch het geval is in een musical die op een theaterproductie is gebasseerd.

Zeker niet geheel perfect

Is het dan echt alleen maar hosanna? Nee, zeer zeker niet. Zo beweegt het verhaal zich soms wel heel snel voort, waardoor sommige zaken zich niet goed weten te ontwikkelen. Qua emoties werk het dan ook niet altijd even goed en sommige zaken worden wel erg gemakkelijk afgerond en bepaalde personages blijven in sommige opzichten wel heel erg oppervlakkig. Zo ook de hoofdpersonen. Gelukkig werkt de romance nog wel altijd goed en prima door de chemie tussen Zegler en Elgort, waardoor het je gelukkig makeklijk wordt gemaakt om door bepaalde dingen heen te kunnen kijken.

Een film waar mensen nog lang plezier aan zullen hebben

Maar ondanks deze problemen blijft "West Side Story" wel een genot om te kijken, zowel qua vermaak, de muzikale momenten inclusief dans, als ook het verhaal met zijn sterke thema's. Laat in zijn carrière heeft Spielberg een musical weten te maken die mensen nog lang aan zal blijven spreken. Ik zie het absoluut gebeuren dat mensen over een aantal decennia net zo liefdevol over deze film zullen blijven praten, zoals altijd eerder over de 1961 filmversie is gedaan.

8/10