Filmrecensie: The Batman (2022) Geregisseerd door Matt Reeves

Met onder andere zijn Planet of the Apes films en "Cloverfield" heeft Matt Reeves al laten zien dat goed overweg kan met een niet alledaags- en zelfs op papier belachelijk klinkende concept. Dat niet alleen, hij weet er ook altijd iets fantastisch, origneels en ook zeer zeker realistisch van te maken. Allemaal elementen die "The Batman" dan ook in zich heeft.

Batman opnieuw uitgevonden

Nee, die is niet opnieuw een klassiek ontstaansverhaal van de 'caped crusader', al weet het op een zekere manier alsnog knap Batman als iets nieuws neer te zetten en in zekere zin blijft het ook absoluut een origins story, waarin Batman de held leert te worden die Gotham nodig heeft, terwijl hij ook met zijn eigen innerlijke demonen moet zien af te rekenen. Het maakt Batman gelijk een stuk menselijker, al is het natuurlijk altijd een personage geweest die niet zonder zijn menselijke trekjes is geweest.

Het is fraai en redelijk uniek hoe de film niet eens zozeer als een superheldenfilm aandoet, maar meer als een donkere thriller, met veel detectivewerk. Iets waar Batman altijd al in uitgeblonken heeft, maar ditmaal vertrouwd hij bij het vangen van boeven beduidend minder op technische foefjes en indirect ook zijn naam en status als Bruce Wayne. Iets waar zelfs de Nolan Dark Knight films niet zonder konden.

Een kijkje achter het masker

Het is interessant hoe Robert Pattinson vrijwel constant in het Batman pak en achter het masker te zien is en slechts mondjesmaat als Bruce Wayne. Je kunt dan ook zeggen dat Bruce Wayne meer de alterego van Batman is dan andersom. Een benadering waardoor je juist door het masker heen kijkt en meer van de gebrokenheid van het Bruce Wayne personage te zien krijgt. Iets wat ook prima samengaat met het verhaal van de slechterik van de film.

Sterk gecast

De film werkt ook absoluut sterk dankzij zijn acteurs. Robert Pattinson overtuigd vanaf moment één als Batman en weet de juiste intensiteit voor het verhaal te brengen. John Turturro als Falcone, Colin Farrell als The Penguin en Andy Serkis als Alfred lijken op papier ook allemaal niet de meest logische of sterke keuzes voor hun rollen, maar het zijn wel keuzes die enorm goed uitpakken. Stuke voor stuk weten de acteurs in hun rollen te overtuigen. Iets wat ook zeer zeker voor Zoë Kravitz en Paul Dano geldt. Dano is heerlijk maniakaal als The Riddler. Iets wat de film ook absoluut een hoop spanning en mysterie bezorgt.

Goed werk achter de schermen

Waar de film ook mee uitblinkt is zijn stijl. Duister zoals je van een Batman film kunt verwachten, maar wel enorm stijlvol, met zeer sterk camerawerk van Greig Fraser. Het weet een unieke sfeer voor de film te creëren, sterk verschillend van welke andere Batman film dan ook.

Michael Giacchino die de zware taak had om een nieuw muzikaal thema voor Batman te bedenken stelt ook zeer zeker niet teleur, waardoor "The Batman" goed en effectief geheel zijn eigen ding weet te worden, los van alle andere eerdere Batman filmversies.

Niet de ultieme Batman film

Ik zal echter niet beweren dat het ook gelijk de beste Batman film is. Dit komt niet eens zozeer doordat het niet echt als een superheldenfilm aandoet, maar heeft er vooral mee te maken dat het verhaal wel erg serieus en duister is. Interessant en effectief, maar dit gaat uiteraard wel ten koste van het vermaak.

Er is voldoende actie aanwezig in de film, maar het is duidelijk dit dat niet hetgeen is waar de film sterk op vertrouwd. Het draait meer om het verhaal en zijn hoofdpersonage. Het verhaal komt voor het grootste gedeelte goed uit de verf, maar het haalt hier en daar toch ook wat het tempo uit de film. Dit ondanks dat er wel behoorlijk veel gaande is in de film. Een reden waarom de film ook alsnog redelijk lang is, maar waarbij zaken vaak wel net even iets teveel afleiden van zijn hoofdverhaal. Had deze film niet gemakkelijk 30 minuten korter kunnen zijn? Ik denk toch eigenlijk van wel.

Smaakt naar meer

Desalniettemin blijft het een heerlijke ruwe, originele en duister maar sfeervolle Batman film. Er valt ook nog genoeg verder te ontdekken en ontdoen met zijn personages en wereld en ben dan ook razend benieuwd naar zijn vervolgfilms, mocht het daar van komen. Het smaakt in ieder geval absoluut naar meer!

8/10