Filmrecensie: Bon Bini: Judeska in da House (2020) Geregisseerd door Jonathan Herman

"Bon Bini: Judeska in da House" is een film die zowel de kracht als zwakte van een film over typetjes laat zien. Het is een oprecht leuke en grappige film, maar tegelijkertijd ook één die slechts gedeeltelijk weet te werken uiteindelijk.

Judeska in da house, indeed!

Een leuke, maar zeker geen goede film. Dat zou een goede samenvatting van de film kunnen zijn. Het kan je niet ontgaan dat Judeska in deze film zit. Ze is behoorlijk aanwezig, zullen we maar zeggen. Het typetje van Jandino Asporaat bestaat inmiddels al een jaar of 10, maar gaat nog altijd lekker, met inmiddels al 3 films (deze inbegrepen) achter haar naam en een vierde in aantocht. Niet zo verwonderlijk. Net als ieder goed typetje is het een zwaar overdreven karikatuur die ook tijdloos lijkt, zoals komedie vaak knap kan zijn,

Een probleem met typetjes blijft vaak echter dat ze, zoals ook het geval met Judeska, oorspronkelijk voor korte tv sketches zijn bedacht, waarin alles om de hoofdpersoon draait en het verhaal en de andere rollen zeer onderhevig zijn. Zodra verwacht wordt van dit personage om een volledige film, inclusief verhaal te dragen, ontstaan er vaak dan ook al snel wat problemen, waar ook "Bon Bini: Judeska in da House" niet helemaal immuun voor is.

Toch net iets te lang

Het begin van de film levert nog een verrassend grote hoeveelheid aan lachsalvo's op, waardoor je er ook echt lekker voor gaat zitten. Grote kans dat je er na ongeveer een uur echter wel klaar mee zal zijn. Niet dat de film zich continu herhaalt, maar echt verrassend zijn de acties en opmerkingen van de hoofdpersoon natuurlijk ook niet meer te noemen, na verloop van tijd. De film leek dit zelf ook heel goed te beseffen, waardoor het uiteindelijk ook niet veel langer is dan 1 uur en 20 minuten. Doordat de film echter kort is, is er ook weinig ruimte voor verdere ontwikkeling of goede verhaallijnen.

Weinig verhaal

En uiteraard is het niet zo dat het verhaal het belangrijkste is in deze film, maar het is toch wat teleurstellend te noemen hoe sommige verhaallijnen uiteindelijk nergens heengaan en de film ook niet echt de diepte ingaat met zijn thema's, terwijl de bedoeling daarvoor zeker wel daar was.

Wanneer je het verhaal ook serieus zou gaan analyseren slaat het natuurlijk ook werkelijk helemaal nergens op. Maar dat acht ik vaak niet zo'n probleem met dit soort films, zolang het maar vermakelijk weet te zijn en het verhaal niet in de weg zit van dit vermaak, door bijvoorbeeld dingen juist heel serieus of heel erg lui en belachelijk aan te pakken. "Bon Bini: Judeska in da House" blijft er ergens tussenin, wat uiteindelijk een prettige balans blijkt te zijn. Toch een beetje alsof je naar een oude "Flodder" aflevering zit te kijken. Je weet dat het echt enorm gemakkelijk wil scoren en 'slecht' is, maar dat houdt niet in dat je er ook niet van kan genieten en om kan lachen!

Meer dan prima vermaak

Ik heb dan ook absoluut plezier gehad met deze film. Veel plezier zelfs. Verwacht alsjeblieft alleen niet ook een goede film. Het vermaak maakt deze film echter gelukkig nog wel altijd eentje die meer dan prima om te kijken is.

6/10